
Europska komisija predstavila je prijedlog sveobuhvatne reforme tehničkih pregleda vozila, koji bi mogao unijeti brojne promjene za milijune vozača diljem Europske unije. Cilj je poboljšati sigurnost na cestama, zaštititi kupce rabljenih vozila i dodatno smanjiti štetne emisije.
Striktnije kontrole za starije automobile
Jedna od ključnih novosti odnosi se na učestalost tehničkih pregleda – svi automobili i kombiji stariji od 10 godina morali bi obavljati tehnički pregled jednom godišnje. Iako Hrvatska već primjenjuje ovo pravilo, brojne zemlje članice još uvijek dopuštaju pregled svake dvije godine, što Komisija sada želi ujednačiti.
Zajednička borba protiv „vraćanja kilometraže”
Poseban naglasak stavljen je na borbu protiv manipulacija brojačem kilometara – česta praksa koja kupcima rabljenih vozila može prouzročiti ozbiljne troškove. Sve članice EU-a morale bi uspostaviti nacionalne baze podataka o kilometraži, u koje bi se unosili podaci sa svakog servisa, neovisno o veličini popravka – od izmjene ulja do zamjene guma. Uvođenjem ove obveze želi se spriječiti da vozila s lažno prikazanom kilometražom prelaze granice bez ikakvog traga.
Digitalizacija i nove tehnologije u fokusu
Kako bi se sustav tehničkih pregleda prilagodio sve većem broju električnih vozila i naprednim sustavima pomoći u vožnji, u planu su nova pravila ispitivanja i prošireni standardi. To uključuje mjerenje emisija ultrafinih čestica i NOx plinova, kao i obvezno testiranje sigurnosnih sustava poput automatskog kočenja, nadzora mrtvog kuta i sustava za zadržavanje trake.
Osim toga, Komisija želi da se tehnički pregledi i registracije u potpunosti digitaliziraju. Umjesto papirnatih potvrda, vlasnici bi imali elektronički certifikat o tehničkoj ispravnosti, koji bi vrijedio i u drugim članicama EU-a, primjerice ako netko obavi tehnički pregled dok boravi u inozemstvu.
Jedinstveno europsko vozilo na papiru
Nacionalni registri vozila trebali bi se povezati na europskoj razini, što bi omogućilo bolji nadzor nad poviješću svakog vozila, uključujući podatke o zemlji prve registracije, tehničkim izmjenama i statusu ispravnosti. Time bi se dodatno povećala transparentnost tržišta rabljenih automobila.
Što dalje?
Prijedlog sada ide u daljnju proceduru pred Europskim parlamentom i Vijećem. Ako bude usvojen, nove mjere bi mogle stupiti na snagu u sljedećih nekoliko godina, a država članice bi dobile rokove za prilagodbu.
Za vlasnike vozila, to znači strožu, ali i pravedniju kontrolu – pogotovo za one koji kupuju rabljena vozila i žele znati pravu kilometražu svog “limenog ljubimca”.







