‘Nema aluminija, nema stakla, nema čipova, a još ako neće biti plina jednostavno će biti nemoguće u Europi raditi automobile’, rekao je stručnjak
Novac je bio spreman, ali ne i auto. Da ga kupi Stanko je čekao mjesecima. U njegovu garažu ide auto iz 2017. za 100 tisuća kuna, izvještava Marko Šiklić za RTL Vijesti.
“Ovaj auto je zadnji od ovakvog tipa koji sam ja uspio dobiti, jer su svi ostali prodani. Novih automobila nema na tržištu ili se čekaju jako dugo kad se kupe”, rekao je Stanko Magić iz Ivanić Grada.
Automobila nema, pa im je i cijena sve veća. Zbog poremećaja na tržištu, nekoliko poslovnica sveli su na jednu. Potražnja je daleko veća od ponude.
“Znamo kontaktirati Njemačku, Francusku, Italiju i trgovci kažu – ne damo vam vozilo za eksport, čuvamo svoje tržište, ostavit ćemo ga na našem tržištu i jednostavno ga ne daju prodati”, ispričao je član Uprave salona rabljenih vozila u Zagrebu, Mario Primorac.
Zbog nedostatka mikročipova, aluminija, stakla i drugih sirovina teže je auto proizvesti nego ga prodati. Na novo se u prosjeku čeka i do 450 dana.
“Kod novih vozila više nema roka, oni kažu rok je 365 dana ali oni ga ne garantiraju. Sad u zadnjih godinu dana, nemate garanciju ni na cijenu ni na rok isporuke što se nikad na tržištu nije dogodilo”, dodaje Primorac.
Sve zbog čipa od 3 milimetra. Panika zbog rastućih troškova i smanjenja poslovanja u auto industriji svakodnevno raste. Veliki problem je i plin kojem je cijena u odnosu na isto razdoblje lani skočila 5 puta.
“Proizvodnja auto stakala jako ovisi o plinu, i sad prognoza koliko će energenti ići gore su jako nezahvalne, tako da s te strane je logično da će oni koji mogu praviti zalihe”, objasnio je profesor na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Kristijan Rogić.
“Nema aluminija, nema stakla, nema čipova, a na sve to još ako neće biti plina jednostavno će biti nemoguće u Europi raditi automobile”, rekao je stalni sudski vještak, Goran Husinec.
U pogonima sirovine i dijelova gotovo da i ne postoje, no u isto vrijeme automobilska industrija ima rekordne profite.
“Proizvođači su zaključili da im je bolje uložiti manje – proizvoditi manje automobila, s manje radne snage, s manje rizika, s manje materijala i to više naplaćivati”, rekao je direktor analitičke tvrtke za autoindustriju, Darin Janković.
Kupujete li novi auto, uz puno novca treba vam i puno strpljenja. “Teško je automatski zadovoljavati potražnju bez da nemate proizvodnju za zalihu i posljedica su nestašice kritičnih dijelova koji usporavaju autoindustriju u svim segmentima”, objašnjava, izvještava Marko Šiklić za RTL Vijesti .