Manipuliranje kilometražom je kazneno djelo, no čini se da se sada događa nešto još mnogo gore
Kilometraža je jedan od ključnih elemenata u određivanju cijene, a i samog izbora hoće li kupac odlučiti kupiti vozilo ili neće. Manipuliranje kilometražom je kazneno djelo i tako ga se tretira u svim ozbiljnim državama.
Međutim, prometni stručnjak Željko Marušić navodi da je sve češća još gora prijevara na rabljenim automobilima iz uvoza: ”Javljaju mi se ljudi kojima se zračni jastuci nisu otvorili, a platili su i 50.000 eura za rabljeni automobil u nekoj zemlji Europskoj uniji. I sad zamislite da vam se dogodi nesreća, a jastuci vam se ne otvore. Pa taj vas auto doslovce može ubiti što je puno gore od namještanja kilometraže. Također, taj automobil kojemu nedostaju zračni jastuci negdje je slupan pa zakrpan, ali naravno, nitko nije htio plaćati još tisuće eura da bi ih ugradio”.
”I onda čovjek jeftino kupi taj auto i misli da je dobro prošao, a na gubitku je i novčano i na svaki drugi način jer može izgubiti glavu. Nema načina da se na oko vidi da neki automobil nema jastuke jer prevarant je, pojednostavljeno rečeno, stavio dio koji šalje “fejk” signal i senzori koji bi trebali javiti da nema jastuka ne reagiraju”, upozorio je Marušić za Slobodnu Dalmaciju, navodeći da ipak ima rješenja.
Savjetuje da automobil ne bi trebalo kupovati od pojedinaca u inozemstvu: ”Radije ga, ako već želite rabljeni automobil iz neke zemlje EU-a, kupite od domaćih tvrtki koje ih uvoze i koje neće riskirati uvoz svakakvih automobila jer ako dođu na loš glas mogu propasti. Također, preko dijagnostičkog uređaja može se utvrditi je li zračni jastuk ispravan te je li uopće ugrađen, ali ni to nije garancija da je u vozilu ispravan “airbag”.”
”Pri sudaru, čak i manjeg intenziteta, ako se otvori zračni jastuk, odnosno jastuci, cijena popravka leti u nebo. Naime, uz sklop zračnog jastuka i njegovu oplatu u volanu ili armaturi treba izmijeniti i sustav za aktiviranje te elektronički-inercijski senzorski sustav i upravljački elektronički modul. Ako se sve ne učini kako treba, na instrumentnoj ploči gori lampica sustava zračnog jastuka. No, budući da su u pitanju veliki troškovi, mnogi potom, radi štednje, kod elektroničara trajno ugase signalnu lampicu, a u kućište vrate iskorišten zračni jastuk i samo stave novi plastični pokrov”, objašnjava Marušić.
Događa se i da se iz automobila koji se prodaje, pogotovo ako ide u izvoz, skida ispravni zračni jastuk, s aktivacijskim i senzorskim sklopom, te se proda na crnom tržištu, a pro forma se ugradi već iskorišteni. Dakle, pri kupnji rabljenog automobila provjerite i tu mogućnost, upozorava i dodaje da bi kod uvoza automobila iz inozemstva trebalo obaviti barem temeljnu provjeru, i to u ovlaštenom servisu ili kod dobrog autoelektroničara, na dijagnostičkom uređaju.
U HAK-u kažu da nemaju posebnih saznanja o ovakvim događanjima. ??U praksi se čuje za mnoge pojave koje prelaze okvire propisa i po njima se uvijek postupa sukladno propisima”, rekao je Alan Vojvodić iz HAK-a, a Goran Pejić, pomoćnik Uprave za tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske kaže: ”Nisu nam dolazile informacije, niti pritužbe vlasnika vozila vezane za krivotvorenje kilometraže ili nedostatka zračnih jastuka”.
Međutim, Pejić navodi nekoliko preporuka pri unosu rabljenih automobila iz drugih zemalja EU:
Provjeriti unutrašnjost vozila (upravljač, prednju ili bočne armature vozila) gdje se nalaze poklopci za zračne jastuke, te ako je moguće vizualno utvrditi postoje li tragovi oštećenja ili drugi pokazatelji da su zračni jastuci bili aktivirani ili uklonjeni;
Provjeriti instrument ploču i provjeriti je li upaljena signalna lampica koja signalizira kvar na zračnim jastucima;
U ovlaštenom servisu provjeriti jesu li napravljeni veći popravci koji ukazuju da je vozilo sudjelovalo u prometnoj nesreći i jesu li pritom promijenjeni zračni jastuci;
U ovlaštenom servisu provjeriti postoje li greške vezane za zračne jastuke ili bilo koje druge greške koje nisu vidljive na instrument ploči (ovo se obavlja uporabom ovlaštenog dijagnostičkog uređaja);
Uvidom u servisnu knjižicu provjeriti da li je vozilo redovito servisirano;Uvijek provjeriti vjerodostojnost dokumentacije vozila (prometna dozvola, COC dokument ili potvrda proizvođača i dr.) koja je potrebna za obavljanje postupka provjere sukladnosti i same registracije vozila u RH. Koja je dokumentacija potrebna za ova dva postupka možete pronaći na poveznici www.cvh.hr.
Vijesti.hr