NERADNA NEDJELJA

Ovo su argumenti Vlade za zabranu rada nedjeljom; Pozivaju se i na volju radnika

Foto: Ilustracija (Miranda Cikotić/Pixsell)

Ministarstvo gospodarstva stavilo je u javnu raspravu uvođenje neradne nedjelje i blagdana za trgovine od siječnja 2022. godine.

Javna rasprava nosi naziv Savjetovanje o obrascu prethodne procjene za nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopuni Zakona o trgovini, što znači da je pokrenuta zakonska procedura uvođenja neradne nedjelje za trgovine.

U Ministarstvu ističu da će ova izmjena “imati značajan utjecaj na građane, posebno na obitelji, i to u pozitivnom smislu”. Nadalje, navode da je za “dan tjednog odmora izabrana nedjelja zbog tradicije i kulture u Hrvatskoj”, piše Index.

Analiza tržišta Hendal: Većina podržava zabranu rada nedjeljom

Prvo je istraživanje tržišta Hendal iz 2019. godine, prema kojem većina ispitanika podržava zabranu rada nedjeljom.

“Agencija za istraživanje tržišta Hendal provela je 2019. godine istraživanje Stavovi radnika o radnom vremenu, na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 zaposlenih osoba. Rezultati istraživanja pokazali su da 80 posto ispitanika podržava zabranu rada nedjeljom. Potrebno je također istaknuti, a vezano za prekovremeni rad radnika zaposlenih u djelatnosti trgovine, kako je istraživanje agencije Hendal pokazalo da kod 61.1 posto radnika prekovremeni rad nije bio pisano naložen i potvrđen, a kod 40.2 posto radnika prekovremeni rad nije niti bio evidentiran niti plaćen”, navode iz Ministarstva.

Ipsos istraživanje : Nedjelja se najviše koristi za razonodu, obitelj i duhovne aktivnosti

Pozivaju se i na istraživanje agencije Ipsos. Riječ je o terenskom anketiranju iz 2020. godine, u kojem ispitanici kažu da nedjelju najviše koriste za razonodu, druženje s obitelji i za duhovne aktivnosti.

“Tijekom prosinca 2020. godine agencija Ipsos provela je istraživanje stavova građana o radu nedjeljom metodom terenskog anketiranja na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 osoba starijih od 16 godina”.

Uz činjenicu da relativno velik broj građana (trećina ispitanika) radi nedjeljom, ona je za većinu hrvatskih građana dan koji je, prije svega, posvećen fizičkom odmoru, razonodi, druženju s obitelji, kao i duhovnim aktivnostima. Također, za najveći broj hrvatskih građana nedjelja nije dan koji je ispunjen potrošačkim aktivnostima.  Relativno mali broj sudionika istraživanja izjavio je da kupnju obavljaju svake nedjelje.

Ako kupuju svake nedjelje, najveći broj građana tada kupuje u pekari (13%), malim dućanima mješovite robe (8%), dok su trgovački centri ona prodajna mjesta na koja građani u najmanjem broju odlaze kupovati svake nedjelje (2%). Dakle, iz ovog istraživanja proizlazi da 57% građana nikada nedjeljom ne kupuje u trgovačkim centrima”, stoji u javnoj raspravi.

Nadalje, u toj anketi ispitanici smatraju da bi poslodavci za rad nedjeljom trebali povećati satnicu za 100 posto ili više.

“Generalno gledajući, rad nedjeljom, iako bi bio adekvatno plaćen i podrazumijevao pravo na drugi slobodan radni dan, nije prihvatljiv većini građana Hrvatske. Naznačeni trend, prema kojemu oko 2/3 građana iskazuje negativne stavove spram rada nedjeljom, potvrđen je i činjenicom da 72% ispitanika uglavnom ili u potpunosti podržava prijedlog regulacije rada trgovina tako se nedjelja odredi kao dan tjednog odmora. U pogledu satnice koju bi poslodavci trebali isplaćivati za rad nedjeljom većina sudionika smatra da bi je trebalo povećati za 100% ili više”, pišu.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari