Lani su vlakovi kasnili čak 112 dana. Put od Zagreba do Splita hrvatskim vlakovima traje nevjerojatnih osam sati, a ako se koji stranac zabuni i u glavnom gradu ukrca na vlak za Istru, stići će za 12 sati. Vlakovi voze sporije nego prije 30 godina
Brzi su vlakovi u svijetu, dok su u Hrvatskoj u slow motionu. Osim što su spori, vlakovi se često i kvare. Zadnji je zakazao u nedjelju Lovincu u Lici, na putu za Split, pa su putnici morali skakati na prugu. Među njima je bila i RTL-ova producentica.
“Prvo smo osjetili kako prestaje hlađenje i klimatizacija i onda nam je rečeno da se pokvarila lokomotiva. Jedna gospođa se izlazeći poskliznula i ogrebla glavu i ruke. Budući da nismo stali na kolosijek koji ima pristup peronu, nego na ovaj drugi, zapravo smo morali iskakati iz vlaka”, rekla je RTL-ova producentica Anamarija Matijaš.
I onda su s koferima, po najvećem suncu jedan zamjenski autobus čekali tri sata, a drugi, čak četiri. Ukupno su putovali – više od 10 sati.
“Kreneš, staneš, ne znaš gdje si, ne znaš kuda ćeš ni kada ćeš ni čim ćeš, ali, daj Bože, preživjet ćemo”, rekao je putnik Nikola Cetina u nedjelju.
Preživjeli su mnogi jer je kašnjenje vlakova hrvatska svakodnevica. Od nešto više od 216 tisuća vlakova, u 2023. je zakasnilo čak njih 214.498. Odnosno, tek je 1661 vlak stigao na vrijeme. Prema tim podacima, vlakovi su lani kasnili nevjerojatnih 112 dana. Dakle, gotovo pola godine.
Iz HŽ Putničkog prijevoza kažu nam kako vlakovi najčešće kasne zbog radova na pruzi, ali i generalno lošeg stanja infrastrukture. A kako je put cestom obično duži nego put prugom, i zamjenski prijevoz, odnosno autobusi, također se čekaju satima.
Kada kasne najmanje sat vremena, možete dobiti naknadu. Ona iznosi 25 posto cijene karte. Ne baš satima, ali dugo se čekalo i u ponedjeljak u Vinkovcima.
“Zakasnili smo od Šibenika do ovdje više od pola sata i nisam uhvatila vlak za Vinkovce”, kaže Marijana iz Vinkovaca koja je morala čekati sljedeći vlak.
I Eduard iz Njemačke došao je kasnije od očekivanog. Kaže nam da je iz Karlovca vlak kasnio pola sata.
“Ja mislim da bi već i sibirsku željeznicu napravili koliko su ti radovi. Uopće mi nije jasno što rade”, kaže Dubravka iz Zagreba.
Direkt je prije dvije godine radio i reportažu s vlaka iz Zagreba za Pulu. Da bi stvar bila bolja, bili smo na najkraćoj mogućoj liniji, a put je trajao dugih devet sati. Nevjerojatno, ali brže ćete stići avionom do New Yorka.
“Malo je predugo i na svakoj stanici staje”, rekli su tako putnici prije dvije godine za RTL. I zato ne čudi da mnogi Hrvati nikad nisu ni zakoračili u lokomotive HŽ-a. Pa ni ministar prometa.
Iz Ministarstva su nam odgovorili da rade na obnovi željeznice, ali i nabavi novih vlakova. Kažu, u protekle tri i pol godine nabavili su ih 33.
Inače, prosječna brzina hrvatskih vlakova je gotovo poput parne lokomotive – oko 50 kilometara na sat. U nekim europskim zemljama, dostižu i brzinu od 400 na sat. U Kini su testirali vlak koji juri tračnicama 620 kilometara na sat. A evo kako je na drugim kontinentima.
“Obično su na vrijeme. U Sydneyju se jedino žale na vlakove, ali većina vlakova stiže na vrijeme”, kaže Sam iz Australije.
Na vrijeme lokomotive stižu i u Kanadi, ali u nečemu smo ipak bolji od njih.
“Mislim da je u Kanadi prljavije nego u Hrvatskoj, ali brže je, naravno”, kažu nam Kanađani.
Hoće li u budućnosti biti brže u Hrvatskoj, teško je reći. Jer danas put iz Zagreba do Osijeka traje sat vremena dulje nego prije 30 godina. A na nekim dijelovima naših pruga vlakovi voze toliko sporo, da bi ih i konji prestigli, prenosi Danas.hr.