CIJENE DIVLJAJU

Video |Ribanje i ribarsko prigovaranje: Ribarima se posao ne isplati. ‘Glavni trošak se udvostručija. Teško je…’

Idi na originalni članak

Poticaja ni pomoći nema, aranžmane su prodali po starim cijenama goriva, a sada ih moraju odraditi po novim

Oglas

Inače su se lovostaji proglašavali da bi se zaštitila riba, a sada da se zaštite – ribari, koji su u problemima. Cijene divljaju, gorivo je skupo, a pomoć za to ne mogu dobiti. Ali mogu poticaje za pomoć u poslovanju.

Ribari s većih koća, zato su ovaj mjesec iskoristili izvanredni lovostaj da ne idu na ribe, a da im se pokriju troškovi zaposlenih. Brodari u turizmu pak kažu – nama je i gore.

Problemi s poticajima

Poticaja ni pomoći nema, aranžmane su prodali po starim cijenama goriva, a sada ih moraju odraditi po novim.

Da mu brod nije u kvaru, Petar bi sa svojom koćom bio na moru. Iako se biti ribar danas ne isplati. Troškovi goriva veći su od zarade na ulovu. Bez obzira prodaju li na veliko ili na malo. 

“Cijene ribe.. nit smo imali prostora dizati nit smo dizali značajno. U veleprodaji one su identične u zadnjih 15 godina, u maloprodaji su se nešto malo digle u ovom sad inflacijskom vremenu, a troškovi rada su enormno skočili. Počevši od onog najvećeg troška za ribare, a to je plavi dizel”, rekao je Petar Baranović, ribar iz Šibenika.

Prošlog proljeća litra plavog dizela stajala je pet kuna, danas je oko 9. A do 60 posto ukupnih troškova koće otpada na gorivo

“U toj situaciji u kojoj nam se onaj glavni trošak udvostručija, uz udvostručenje zadnjih 6-7 godina i ostalih troškova tipa nabave motornog ulja, boja za brodove, rezervnih dijelova, mreža i tako dalje. Jako je teško u tim uvjetima.. Poticaji su interventna, ambulantna mjera koja daje trenutačan učinak, a to je da nas zadržava na životu”, dodaje Petar Baranović.

Interventnu nacionalnu mjeru, mogućnost ostajanja u lovostaju, iskoristili su uglavnom vlasnici većih koća. Troše puno, pa je izlazak na more preskup.

“Kad smo dobili mogućnost lovostaja, brod dobiva nekakvu naknadu. Ne smije raditi, normalno, i sami ribari dobivaju naknadu od europskih fondova i brod je vezan. U tom momentu ajmo reći nećeš raditi minus u poslovanju. Da smo izašli ovaj prošli mjesec konkretno, da smo išli raditi, puno brodova bi radilo u minusu”, kazuje Joško Pedišić, ribar s Pašmana.

Poskupljenja goriva

Problema s inflacijom i plavim dizelom nemaju samo ribari, nego i brodari koji se bave kružnim putovanjima. Ovakav brod potroši u tjedan dana na kružnom putovanju nekih 3 tisuće litara goriva, odnosno 26 tisuća kuna. Prema sadašnjim cijenama!

Ovogodišnje aranžmane su prodali još kad je cijena plavog dizela bila oko 4 kune, a sada je duplo. Aranžmane moraju odraditi, kredite moraju platiti, ali oni kažu nemaju mogućnosti dobiti interventna sredstva iz EU fondova

“Naša pretpostavka je da ćemo biti jako sretni ako budemo na pozitivnoj nuli. Veće probleme imamo u smjeru dogovaranja ’23. i ’24. godine gdje smo sada upravo u pregovorima za te godine i jednostavno ne znamo koju cijenu bi odredili. Inputi su nam prevelika nepoznanica i ne znamo kako se ponašati”, kazuje Igor Staničić, brodar iz Betine.

Vjerojatno će poskupjeti putovanja, kao što je vjerojatno da će poskupjeti i riba. Domino efekt se nastavlja piše Nikolina Radić za RTL.

Exit mobile version