Škola je počela, a naslovi o opasnim situacijama s e-romobilima sve su češći
Policija iznosi zabrinjavajuće podatke – broj prometnih nesreća u kojima sudjeluju električni romobili u godinu se dana udvostručio! Posebno zabrinjava što ih vozi velik broj djece mlađe od 14 godina, iako je to zakonom zabranjeno. Primjeri su brojni: romobil u tunelu na brzoj cesti kod Klisa prošlog mjeseca, 13-godišnjak bez kacige i s 2 promila alkohola u krvi koji je teško ozlijeđen u Hrvatskom Orovcu.
Jučer u Glini policija je oduzela romobil maloljetniku koji je vozio bez kacige, a dodatno je s vozila uklonjena blokada pa je mogao ići brže od zakonom dopuštenih 25 kilometara na sat. S početkom školske godine sve češće se u medijima pojavljuju vijesti o opasnim situacijama vezanima uz e-romobile.
Na edukaciji o sigurnosti u prometu, i najmlađi prvašići svjesni su rizika. „Zato što me malo strah“, kaže Mihaela, a na pitanje zašto, odgovara: „Zato da ne bi pala i ozlijedila se.“ Vito dodaje: „Može jedan električni romobil ići po cesti i onda auto može brzo ići i pogaziti ga.“
O važnosti učenja i odgovornosti govori i Krešimir Supanc, ravnatelj OŠ Jure Kaštelana Zagreb: „Kroz redovnu nastavu imamo teme koje to obrađuju – a uz to imamo izvanredne sastanke, teme, predavanja – gdje roditelje upućujemo na opasnosti i na to kako bi se trebali i oni ponašati u prometu, da budu primjer svojoj djeci.“
Nije bezazleno kao što se čini
Takve scene na hrvatskim cestama postale su gotovo svakodnevica – unatoč tome što je zakonom zabranjeno da električne romobile voze mlađi od 14 godina. Iz policije stoga upućuju jasan apel roditeljima: romobil u rukama djeteta može postati smrtonosno sredstvo.
„Ni slučajno djetetu mlađem od 14 godina kupovati električni romobil. Niti slučajno! Nema tu nikakvog opravdanja da se to djetetu daje, dajete mu u ruke nešto što može jako loše završiti“, upozorava Miron Huljak, policijski savjetnik Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a.
Statistika MUP-a pokazuje zabrinjavajuće trendove – broj prometnih nesreća s električnim romobilima u samo godinu dana udvostručio se. Lani su poginule dvije osobe, a isto toliko i ove godine, dok je broj teško ozlijeđenih značajno porastao.
„Mala je razina svijesti. I to vidimo roditelji su najodgovorniji za to. Zato što kupuju djeci različitim povodima električne automobile. Neka prvo prođu edukaciju jer će na takav način svojoj djeci pomoći“, poručuje Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a.
Ne smije brže od 25 km/h
Prema zakonu, vozači električnih romobila obvezni su nositi kacigu, kretati se biciklističkom stazom, poštivati ograničenje brzine i nositi reflektirajući prsluk. Najviša dopuštena brzina je 25 kilometara na sat.
„Budimo sigurni da ta kaciga itekako čuva glavu i čuva život. Prema podacima Klaićeve dječje bolnice najviše ozljeda je vezano za ozlijede mozga“, ističe Huljak.
Alispahić dodaje kako se kaciga često doživljava kao nepotrebna: „Prijatelji će se zezati, eno nosi kacigu. Čemu će mu kaciga i tako dalje. Upravo najčešći prekršaji koji su dosad bili počinjeni pogotovo u Gradu Zagrebu pokazuju da je najčešći prekršaj dosad počinjen upravo nenošenje zaštitne kacige.“
No, čak i kada se sva pravila poštuju, sigurnost nije zajamčena. Zato apel ne ide samo romobilistima, već i svim ostalim sudionicima u prometu – posebice vozačima automobila, koji moraju obratiti dodatnu pažnju sada kad je škola ponovno počela, piše Danas.hr.
„Vi u autu, nemojte prčati po mobitelima“, poručuje Vito.
„I stanite kad dođemo na zebru“, dodaje Mihaela.
„Pazite na nas u prometu!“, zaključuje Bruna.







