IZGUBLJENE GENERACIJE?

Škola mrcvari, prezaštićeni roditelji guše, ekrani ubijaju: Dr. Rajović objašnjava kako pomoći djeci dok nije prekasno

Foto: Hrvoje Skočić/Riportal

Djeca danas odrastaju u svijetu koji im nudi gotovo sve – osim prostora da postanu samostalni, otporni i kreativni pojedinci. O tome otvoreno i s dozom zabrinutosti govori dr. Ranko Rajović, jedan od vodećih stručnjaka u regiji kada je riječ o dječjem razvoju i suvremenom obrazovanju. Njegova poruka roditeljima i nastavnicima je jasna: djeca ne rastu u staklenim zvonima, već kroz izazove, pogreške i stvarni svijet.

Rajović, koji stoji iza poznatog NTC sustava učenja, upozorava kako je današnje djetinjstvo ozbiljno narušeno trima glavnim faktorima: zastarjelim školskim sustavom, prezaštitničkim roditeljstvom i pretjeranom izloženošću ekranima.

Škola koja gasi radoznalost

Umjesto da bude prostor za istraživanje i razvoj, škola prečesto postaje izvor frustracije i stresa. „Djeca su pod pritiskom ocjena, uče napamet i boje se pogrešaka. Tako se ubija motivacija i radoznalost,“ tvrdi Rajović. Njegov pristup temelji se na ideji da dijete uči najbolje kroz pokret, igru i misaoni izazov – a ne kroz suhoparno memoriranje podataka.

U njegovu NTC metodu ugrađena su načela neuroznanosti koja prate razvoj mozga. Kroz zadatke koji izgledaju kao igra, djeca zapravo treniraju koncentraciju, logiku i kreativnost. Rajović ističe: „Nije važno da dijete zna točan odgovor, već da razvija misaoni proces kojim do njega dolazi.“

Djeca bez otpornosti

Velik problem vidi i u roditeljima koji iz najbolje namjere svojoj djeci oduzimaju priliku za samostalnost. „Roditelji rješavaju sve umjesto djece – domaće zadaće, sukobe s vršnjacima, pa čak i školske obveze. Time šalju poruku da dijete nije sposobno samo nešto riješiti,“ kaže Rajović i dodaje da takav pristup dugoročno vodi do nesigurnosti, tjeskobe i nesnalaženja u stvarnom svijetu.

Po njegovim riječima, poraz i frustracija su sastavni dio odrastanja i važno je da ih dijete iskusi. „Kada padneš i ustaneš, tada učiš. Ako djetetu nikad nije dopušteno pogriješiti, ono ne razvija unutarnju snagu.“

Ekrani kao tihi razarači

Treći veliki problem današnjice su ekrani. Djeca sve više vremena provode pred mobitelima, tabletima i televizorima, što direktno utječe na njihovu pažnju, emocionalnu povezanost i sposobnost kreativnog razmišljanja. „Djeca više ne znaju što znači dosada, a upravo iz dosade nastaje ideja, igra i stvaralaštvo“, kaže Rajović. Dodaje da digitalni svijet može biti koristan alat, ali samo ako se koristi pametno i umjereno.

Škola budućnosti nije utopija

Rajović već godinama radi na razvoju modela škole koja djecu priprema za život, a ne samo za ispite. Njegov NTC sustav implementiran je u brojnim zemljama, a u Hrvatskoj djeluje kroz NTC centre, radionice i kampove. Djeca se tamo ne ocjenjuju, već istražuju, surađuju i razvijaju empatiju.

„Znanje ne smije biti izvor stresa. Škola mora biti mjesto osobnog razvoja, a ne samo natjecanja. Ako djecu naučimo razmišljati, osjećati i surađivati, tada ih zaista pripremamo za svijet koji dolazi“, zaključuje Rajović.

Ključne poruke dr. Rajovića:

  • Prezaštićenost sputava razvoj djetetove samostalnosti.
  • Učenje treba biti aktivno i povezano s igrom, a ne puko pamćenje.
  • Poraz je nužan dio odrastanja – kroz njega se razvijaju upornost i otpornost.
  • Ekrani ne smiju zamijeniti stvarne odnose, pokret i kreativnu igru.
  • Škola treba razvijati sve aspekte osobnosti, ne samo akademsku uspješnost.

Roditelji i nastavnici, poručuje Rajović, ne trebaju raditi sve umjesto djece, nego im dati prostor i alate da to sami nauče – jer upravo tada, djeca počinju rasti, doznaje Net.hr.

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari