Možda ste primijetili plakate kojim udruga CESI još jednom pokušava dovesti seksualni odgoj u škole, pa makar kao izborni predmet. Jer premda o tome pričamo već najmanje 15 godina, učenici i dalje o kondomima, spolnim bolestima i seksu uče svugdje osim u školi
O seksu se priča i s roditeljima, i s prijateljima, i u serijama, i u filmovima. A u školi?
“Ne pričamo o seksualnim odnosima pod nastavom. Fali edukacije o seksu, spolu, rodu”, smatra učenik drugog razreda srednje škole Luka Prelog.
A s njim se slaže i Leon Halgota koji je tek krenuo u srednju. “Malo se priča o tome kako bi to zapravo trebalo biti, ili kako bi trebalo izgledati i općenito kako se što radi”, govori nam. Njihov vršnjak Filip Gender smatra da u današnje vrijeme djeca previše stvari vezanih uz te teme saznaju iz pornografije, a i s ulice.
Hrvatska nema seksualni odgoj kao predmet
Hrvatska u 2024. i dalje nema seksualni odgoj kao predmet u školama. Pa su zato na više zagrebačkih lokacija osvanuli plakati s efektnim pitanjima – treba li se o seksualnosti učiti na greškama ili na nastavi, te uči li se o seksu na predavanju ili na tulumu.
Sve su to smislili u Centru za edukaciju, savjetovanje i istraživanje. Upozoravaju da je krajnje vrijeme da Grad Zagreb i u osnovne i srednje škole uvede seksualni odgoj, kao izborni predmet. Gradu su pisali još prije godinu i pol, a kad su se prije nekoliko dana pojavili plakati, dobili su odgovor.
“Kažu da razmišljaju o uvođenju zdravstvenog odgoja u škole, gdje bi tema seksualnosti bila samo jedna od tema, što mi smatramo i dalje neadekvatnim. Tamo mladi ne mogu ništa saznati niti o seksualnom nasilju, niti o drugačijim seksualnim orijentacijama, niti o pitanju rodnih stereotipa”, upozorava Nataša Bijelić iz Centra za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI).
O svim ovim temama Leon je, priznaje, naučio preko interneta i od prijatelja slušajući njihova iskustva. “Na primjer, neke pozicije, kako bi otprilike trebalo biti, gdje, što, kako ide”, ističe.
Luka se slaže da puno ljudi neke stvari uči iz pornografije, no jasno mu je da je to krivi način jer je, kaže, nerealan.
Seksualni odgoj, i to kao obavezni predmet u školi, odavno je na nastavi u mnogim europskim državama. Još 1968. uveli su ga Nijemci, ubrzo i Danci, Finci i Austrijanci, a već 26 godina seksualni odgoj slušaju i francuski učenici.
Što uče hrvatski učenici?
A hrvatski učenici uče da nam “spolni organi služe za produženje vrste, za nastanak i rađanje djece”, da su “mladići aktivni, a djevojke pasivne; one koje koketiraju istovremeno ohrabrujući, odbijajući i zbunjujući mladiće” kao i da “što su za djevojčice više zainteresirani stariji mladići, o njima će više kružiti glasine.
U hrvatskim školama seksualni se odgoj provlači samo kroz međupredmetnu temu “Zdravlje”, uvedenu prije pet godina.
“Ima tu i tamo koja radionica kada dođu studenti medicinskih škola, ali je po meni to malo premalo”, govori Leon naglašavajući da su za sada to imali samo jednom.
Filip nastavlja da su u školi pričali o trans-osobama, LGBTQ zajednici i to na etici. Ali o rodnim razlikama nisu čuli oni koji ne slušaju etiku.
“Na vjeronauku se podučava mlade o apstinenciji, podučava se o neprihvatljivosti potpomognute oplodnje, o neprihvatljivosti razvoda braka, o prirodnim metodama kontracepcije. To nisu znanstvene činjenice”, naglašava Bijelić.
Pa smo o tome pitali i franjevca Vladimira Vidovića koji kaže da teme pobačaja, kontracepcije pa i samog seksualnog odnosa, na katoličkom će vjeronauku uvijek ostati utemeljene na kršćanskim vrijednostima. Ali…
“Apsolutno je nužno, neophodno i potrebno postojanje spolnoga odgoja, ili seksualnoga odgoja, kako ga god već hoćete nazvati, u školi. I u osnovnoj i u srednjoj školi. Jer ljudska spolnost je vrlo važan dio čovjekove osobnosti, svakoga od nas”, ističe fra Vladimir.
Čuli ste, čak i Crkva podržava seksualni odgoj kao predmet u hrvatskim školama. Pitanje je samo zašto se na to toliko čeka. Jer očigledno se o seksu priča doslovce svuda, osim u školi, piše Danas.hr.