“Molim pomozite. Želim doma. Tu sam mimo svoje volje, radim bez ugovora i ugovorene plaće. Osjećam se doslovno kao rob. Pomozite” , vapaj je pomorca Nikole Jaklina.
Varaždinac je kuhar na Zagrebu, brodu Atlantske plovidbe, u trenutku ovog poziva u pomoć, usidrenog u filipinskoj luci Mauban. Ugovor mu je istekao u ožujku, ne može se iskrcati zbog pandemije. Atlantska plovidba od početka pandemije smijenila je 11 posada. Ostala je još jedna, posada Zagreba.
“Na brodu se”, piše Nikola Jaklin Jutarnjem listu, “odvija prava drama. Izbezumljeni mornari, koji mjesecima ne mogu s broda ni doma, na rubu su živaca. Incidenti su sve učestaliji, zapovjednik traži pomoć poslodavca. Osobito su “pukla” četvorica mornara. Devet mjeseci su na brodu, drugi su nešto kraće, ali, u svakom slučaju, predugo. Pet mjeseci danonoćno na brodu 21 se muškarac međusobno više ne može gledati. Cijela je posada hrvatska”.
Dodatne trzavice
Napete situacije, koja prijeti da će eksplodirati svakog trena, svjestan je i zapovjednik.
“Pomorci su opterećeni zbog produljenog boravka na brodu, neki članovi posade su gotovo već deset mjeseci na brodu. Postoje dodatne trzavice među posadom, bila su dva manja sukoba u koje su bila uključena četiri člana posade. Zapovjednik nije ništa javljao jer su stvari izglađene, pomorci su se primirili. Kako sam javio prijašnjom porukom, situacija na brodu nije ni izdaleka kakva je bila prije dva tjedna” piše zapovjednik, kapetan Leon Bjelokosić.
Nikola Jaklin javio se ovom listu ponovno, i to tri dana poslije. Situacija je gora nego prije:
“Skroz smo iscrpljeni. Tumaramo po brodu. Temperatura na palubi je 50, u strojarnici su izmjerena 52 stupnja. Zapovjednik ne daje nikakve naredbe, obavljamo samo osnovno za funkcioniranje broda. Nitko više ni s kim ne razgovara. Kad smo došli na brod, svi su imali neki sjaj u očima, znali su zašto su se ukrcali, imali su razlog za život. Te su oči sad prazne. Strašne. Fizički i psihički smo pred kolapsom“, zabrinut je Jaklin.
Varaždinac je od cijele posade najdulje na brodu. Radi kao kuhar. Trebao je dobiti dodatak na plaću, ali neće jer u ugovoru ne stoji da ga se treba isplatiti dodatno ukoliko dođe do vanredne situacije. Iz prepiske koju s broda šalju bazi, vidi se da je posada nezadovoljna jer ne dobivaju naknadu za dulje zadržavanje na brodu od ugovorenog. U pravilniku piše da se takvo zadržavanje plaća svaki mjesec u visini mjesečnog iznosa osnovne plaće.
Smjena je trebala biti u Singapuru, ali…
Nikola Jaklin kaže da novac nije glavni problem. On samo želi doma. A smatra da bi mu tvrtka to trebala omogućiti. Sanja Putica iz odnosa s investitorima i javnošću u Atlantskoj plovidbi to negira.
“Atlantska plovidba d. d. u okolnostima pandemije Covida-19, kada se svijet u inicijalnoj fazi našao u fazi gotovo potpune zatvorenosti, uspješno je do danas provela smjene posade na svojih 11 brodova od ukupno 12. Brod Zagreb jedini je brod Atlantske plovidbe na kojem još nije obavljena smjena od početka pandemije. Uprava Atlantske plovidbe d. d., kao i zapovjedništvo broda, čini sve kako bismo proveli smjenu i na tom brodu. Također napominjemo kako smo na ovom brodu u nekoliko navrata pokušali napraviti smjenu u Singapuru, no bili smo odbijeni od singapurskih vlasti, jer su prioritet dali brodovima na kojim su pomorci dulje od jedanaest mjeseci, što nije dozvoljeno prema pravilima MLC 2006 (Maritime Labour Convention). O svim poduzetim koracima te daljnjim planovima upoznat je, uz zapovjedništvo i posadu broda, i Sindikat pomoraca Hrvatske, s kojim se i inače usko surađuje”, zaključila je, a snjom se složilo i Ministarstvo prometa koje tvrdi da zbog pandemije su smjene pomoraca otežane. Najavljuju daljnje napore da se mornari sa Zagreba vrate doma. Iz Ministarstva ističu inicijativu uključivanja hrvatskih luka u međunarodnu mrežu luka koje omogućavaju smjene pomoraca, međutim taj je postupak u tijeku.
Vijesti.hr