
Nesreća je to koja je duboko uzdrlama hrvatsku pomorsku zajednicu i zauvijek obilježila živote posade Jadrolinijinog broda
Boško Kostović (58) iz Vinišća, Marko Topić (38) iz Solina i Denis Šarić (54) iz Zadra, prije točno godinu dana, krenuli su na posao ne sluteći da će im život tragično okončati ulazna rampa trajekta Lastovo u luci Mali Lošinj. Deset tona teška rampa srušila se na vođu stroja i dvojicu kormilara dok su provodili provjere prije početka ukrcaja novih putnika. Vatrogasci su iz mora izvukli teško ozlijeđenog prvog časnika palube.
Svjedok nesreće, zaposlenik Jadrolinije, ostao je u šoku te je satima nepomično sjedio na suncu kraj broda. Ova tragedija duboko je potresla hrvatsku pomorsku zajednicu i trajno obilježila članove posade tog plovila.
Prema nacrtu izvješća Ministarstva prometa, mora i infrastrukture, odgovornima za nesreću smatraju se HDZ-ov predsjednik uprave David Sopta, zapovjednik Goran Đolonga te Jadrolinija.
Smijenjena uprava Jadrolinije
Uprava Jadrolinije, predvođena Soptom, razriješena je dužnosti šest mjeseci nakon tragedije, a Ministarstvo je protiv njega pokrenulo postupak.
Državno odvjetništvo Republike Hrvatske (DORH) otvorilo je istragu protiv zapovjednika broda, prvog časnika palube i vođe palube, no ne i protiv bivšeg čelnika Jadrolinije, što je izazvalo negodovanje Sindikata pomoraca Hrvatske. Zajedno s članovima Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije, prosvjedovao je u znak podrške kolegama. Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan kritizirao je podizanje optužnice protiv pomoraca, istaknuvši kako će njihov život zauvijek nositi teret ove tragedije.

Agencija za istraživanje nesreća u svom je izvješću na 130 stranica detaljno opisala tijek događaja, uz prijedloge mjera kako bi se spriječilo ponavljanje sličnih nesreća.
Kobnog dana u kolovozu prošle godine trajekt je u luku na Malom Lošinju uplovio 15 minuta prije planiranog vremena. Rampa je spuštena na rivu te su iskrcani svi putnici i vozila.
„Sukladno prethodnom dogovoru zapovjednika i članova posade, koji je postignut ranije istog dana, da će se provjeriti brtva pramčanih vrata (‘vizira’) radi utvrđivanja njenog stanja i potrebe izrade remontnog iskaza za godišnji remont nakon turističke sezone, odmah po iskrcaju putnika i vozila posada je započela pripreme za podizanje pramčane rampe i dopremu alata. Utvrđeno je da je jedini alat na mjestu pregleda bila daska za pristup pramčanom dijelu broda ispod rampe“, navodi se u izvješću Ministarstva.
Rekonstrukcija nesreće
„Zapovjednik je u brodskom dnevniku zabilježio da je upravo on osobno zatražio provjeru brtve pramčanih vrata jer je jedini bio upoznat s tim, što je potvrdio i u svojoj izjavi. Da je smatrao potrebnim samostalno obaviti tu provjeru, potvrđuje i izjava prvog časnika palube koji je naveo da su zapovjednik i vođa stroja planirali izvršiti provjeru čim se rampa podigne,“ stoji u izvješću.
Između 14:55 i 15:03 zapovjednik je primio poziv prvog časnika palube koji mu je potvrdio da se rampa može podići radi pregleda brtve. Zapovjednik je tada uočio da je rampa podignuta, ali nije bila mehanički osigurana od pada, a poluge za to osiguranje nisu bile na svojim mjestima.
Kako bi naredio osiguranje rampe, zapovjednik je pokušao kontaktirati vođu palube, ali bez uspjeha. Pretpostavio je da ga ne može čuti zbog buke hidraulične pumpe i isključio ju je.

Kad je napokon pronašao vođu palube, zapovjedio mu je da osigura rampu, a on mu je odgovorio: „Nema rampa kuda ići“.
„Nemojmo se za*ebavati, netko to mora odmah zabraviti“, rekao mu je zapovjednik. No u trenutku dok je ponovno pokušavao nagovoriti osiguranje rampe, rampa je pala i ozlijedila četiri člana posade.
Izvješće Ministarstva navodi kako je od trenutka kad je zapovjednik primijetio da rampa nije osigurana do njenog pada prošlo samo dvije minute.
Tog kobnog dana na brodu je bilo 16 članova posade. Istraga je pokazala da nitko od njih nije bio pod utjecajem alkohola, ali je otkriveno niz propusta u radu Jadrolinije. Među ostalim, ustanovljeno je da članovi posade nisu bili dovoljno upoznati sa sustavom podizanja, spuštanja i osiguranja pramčane rampe te da se rampa ne smije zadržavati u bilo kojem položaju osim u donjem, kada je naslonjena na obalu, i u gornjem, u kojem mora biti mehanički osigurana.“
Brod odlazi u povijest
Odvjetnik Šime Savić, koji zastupa obitelji nastradalih pomoraca i pomorca ozlijeđenog u teškoj nesreći na Jadrolinijinom brodu ranije ove godine, najavio je potpisivanje izvansudske nagodbe o isplati odšteta. Poslodavac je, prema zakonu, obavezan isplatiti odštetu radniku koji je stradao na radu, osim ako uspije dokazati da je isključivu i krajnju odgovornost za nesreću imao sam radnik.
Budući da takvog dokaza nema, poslodavac je dužan isplatiti odštetu obiteljima poginulih te ozlijeđenom pomorcu, objasnio je Savić.
Iz Jadrolinije su najavili da će potpisati nagodbu o naknadi štete u ukupnom iznosu od oko 410.000 eura. Naglašavaju kako će obitelji pomoraca od njih dobiti veće iznose nego što im zakonski pripadaju. Također, ističu da su od prvog dana bili na raspolaganju obiteljima i da će tako ostati i ubuduće.
Inače, trajekt Lastovo, koji je dug 72,7 metara i širok 13,6 metara, te je bio dio Jadrolinijine flote punih 47 godina, više neće ploviti. Taj brod, izgrađen 1969. godine u Japanu, koji je obilježen ovom tragedijom, službeno će biti povučen iz službe nakon što je raspisan natječaj za njegovu prodaju, prenosi Danas.hr.







