Za vlasnike dizelaša nema dobrih vijesti: Dizel će, čini se, trajno ostati skuplji od benzina

Photo: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Gotovo sva gospodarska vozila, ali i javni prijevoz, pogonjeni su dizelom, a njegova cijena raste

Dizel je na hrvatskim benzinskim pumpama prvi put nakon 10 godina i drugi put u povijesti skuplji od benzina. No, čini se da bi mogao i ostati skuplji jer se globalno naftno tržište dramatično mijenja.

Rafinerije se okreću preradi lakših goriva, a najveći potrošači poput brodara okreću se dizelu, dok se jedan od najvećih svjetskih proizvođača nafte, Iran, nalazi pod sankcijama. Stoga bi ovaj put dizel i mogao ostati skuplji od benzina jer se globalno naftno tržište dramatično mijenja, upozorava struka.

“Dizel je jako poskupio u cijelom svijetu jer su se rafinerije modernizirale i preorijentirale na takozvane bijele proizvode, na kojima pokušavaju stvoriti višak vrijednosti. To znači da je na tržištu više benzina i manje dizela, a manje dizela uz isti broj potrošača mora značiti njegovo poskupljenje”, rekao je za tportal Davor Štern, dugogodišnji direktor u INA-e te naftni konzultant, dodajući da ova razlika u cijeni ipak neće smanjiti ekonomičnost dizelaša jer oni u pravilu troše manje goriva od benzinaca.

Više u VIDEOPRILOGU IZNAD!

Dizelsko gorivo postaje sofisticiran naftni derivat

Naftni stručnjak Igor Dekanić za RTL je objasnio zašto je došlo do pojeftinjenja bezina.

“Razlozi spadaju među normalne tržišne oscilacije koje se svakodnevno zbivaju. Cijene sirove nafte su poskupljivale pred dva mjeseca, oečkujući veliki porast potražnje i istovremeno u najavama nekih geopolitičkih poremećaja na Bliskom istoku.

Na to su cijene OPEC-a povečavale proizvodnju i kad se vidjelo da sankcije prema Iranu nisu dramatične, čak su izuzete zemlje koji su najveći uvoznici iranske nafte, onda su cijene pale jer se stvorio višak ponude na tržištu, a sve to unutar 10-ak dolara po barelu normalnih oscilacija koje spadaju u premiju tržišnog rizika”, kazao je Dekanić.

Dizel će koštati još više

Objasnio je i razloge poskupljenja dizela koji će, kako tvrdi, koštati još više.

“To je posljedica tendencije koju mi nismo zapazili. Kad kažem mi mislim na prosječnog građanina. Dizelsko gorivo zadnjih desetak godina postaje skup i sofisticiran naftni derivat.

Dizelsko gorivo u euro 5 i 6 standardima mora biti praktički bez sumpora, da biste proizveli takvo dizelsko gorivo vi veliki dio nafte poslje destilacije, od kojega se porizvodi dizelsko gorivo, morate provući kroz 2-3 skupa kemijska procesa, koksiranje, krekiranje, hidrokrekiranje.

Dizelsko gorivo je zadnjih 10-ak godina vrlo skup derivat, pogotovo ovo sad čisto dizelsko gorivo i ono je u cijeni proizvodnje skuplje od benzina”, kazao je Dekanić dodajući kako se pojeftinjenje dizela ne može očekivati.

“Ta tendencija će se nastaviti kako će se dalje pooštravati norme kvalitete koje se traže i za dizelska goriva i za benzine”, zaključuje.
Ilija Radić/Vijesti.hr

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari