Od početka protupožarne sezone hrvatske zračne snage ne miruju. Ugasili su 74 požara i u zraku proveli više od 500 sati. Ovo su ljeto obilježili požari koje je uzrokovali udari groma, pa su u Zemuniku i danas bili spremni poletjeti
Cijela protupožarna eskadrila na tlu – rijedak je prizor tijekom ljeta. Ali, taj prividni mir za njih većinom kratko traje.
“Sezona je u svom dosadašnjem tijeku bila obilježena dosta velikim brojem požara koji su nastali udarom groma jer ono što meteorološki karakterizira ovo ljeto jest stalna izmjena sušnih razdoblja i takozvanih suhih oluja. Slična je situacija i danas”, kaže pukovnik Davor Turković, zapovjednik Protupožarne eskadrile.
Grmljavinsko nevrijeme udruženo s burom učas razbukta požare, pa kanaderi moraju odmah djelovati. Na jednom takvom požaru pored Neuma pilote je pratila i naša kamera.
Požare uz planine poput Biokova, Velebita i Snježnice teško je gasiti po snažnom vjetru.
“Već i bura od 15-20 čvorova stvara turbulentne rotore koji mogu ugroziti sigurnost gašenja, pa čak i dovesti do tragičnih posljedica”, otkriva Turković.
Piloti zato za samostalne letove moraju skupiti dovoljan broj sati naleta. Bruno je četiri godine letio na air tractorima točkašima, a od ove godine je položio i za samostalno letenje na fire bossovima koji imaju plovke i slijeću na vodenu površinu poput kanadera. To mu je bio i veliki životni ispit.
“Jednosjed je ipak jednosjed i sve što se radi, radiš sam i sve što griješiš, griješiš sam i sve što ispravljaš moraš sam ispraviti. Ne može ti nitko dati savjet. Moraš vjerovati u sebe i pouzdat se u sebe”, kaže Bruno.
Piloti se moraju pouzdati i u svoje tehničare. U njihovim je rukama sigurnost letjelice i posade.
“Kad ste pustili avion da ode na požarište, uvijek razmišljate da niste slučajno nešto zaboravili”, rekao je desetnik Blaženko Perkunić, tehničar na odrćavanju letjelica PPE.
Zato se sve dva puta kontrolira. Za vrijeme velikih požara za popravke imaju vremena tek noću kada se avioni vrate u bazu.
“Javimo se svojima kući da ćemo ostati duže, da nas ne očekuju i onda cijelu noć, a zna potrajati i do ranih jutarnjih sati otklanjanje kvarova”, kaže Perkunić.
Jer sve mora biti spremno kad zazvoni telefon u operativnom centru, a ima dana kada ne prestaje zvoniti. Piloti u dežurstvu ne podcjenjuju ni taj posao.
“U nekim trenucima puno stvari se u kratkoj jedinici vremena dešava i mora se biti dosta koncentriran”, tvrdi pilot Tomica.
A oni su to stalno jer njihov posao ne trpi greške.
Nikolina Radič Ančić