Zbog neisplativosti moguće je gašenje čak 200 autobusnih linija. Početkom prosinca Hrvatska bi se mogla suočiti s kolapsom autobusnog prometa
Linija 200: Zaprešić – Kumrovec. Dvije županije i tako nekoliko puta na dan. Drago je vozač 12 godina i dobro zna koliko ima putnika.
”Navečer po 2-3 samo. To idu žene s posla. A preko dana đaci, njih10-20. Kako koji dan. Nije sve isto”, kaže Drago Tomašinjak.
Više u VIDEOPRILOGU:
U trenutku kad smo snimali prilog vozio je 11 putnika. Najviše učenika i umirovljenika. Među putnicima je bio i Zvonimir Antuš iz Kraja Gornjeg koji mora liječniku.
Da nema autobusa, Zvonimir bi do liječnika, u slučaju lijepog vremena, biciklom. U slučaju kiše ili snijega, morao bi nekoga moliti da ga poveze.
Moglo bi za prijevoz moliti 200.000 putnika koji svaki dan koriste županijske i međužupanijske autobuse. Još uvijek nema Pravilnika o obavljanju usluga javno linijskog prijevoza putnika.
”500 dana čekamo Pravilnik koji nije donesen, Zakonom je definirano nakon 60 dana. Mi danas nemamo nikakve pravne okvire. Ne znamo planirati, prijevoznici ne znaju planirati svoje poslovanje”, kaže Ana Falak, direktorica Udruge Prometa HUP-a.
Do kraja mjeseca je zakonski rok za sklapanje ugovora između županija i prijevoznika. Ne znaju tko će nadoknaditi nagomilane dugove. Kad se o problemu pita ministra prometa Olega Butković, on kaže: ”Ja prvi put čujem da oni nemaju otkuda to voziti – pa država financira to.”
Ipak, kasnije na upit o Pravilniku stiže odgovor iz Ministarstva: ”Izrađen je Nacrt prijedloga Pravilnika o linijskom prijevozu putnika te je proveden postupak javnog savjetovanja. Prije objave navedenog Pravilnika potrebno je obraditi pristigle primjedbe kako od samih prijevoznika i Udruga prijevoznika, tako i od više županija.”
Stiglo je oko 600 primjedbi i proces obrade je pri kraju. Prijevoznici kažu preko noći se može dogoditi da putnici ostanu bez prijevoza.
”Zakon koji je regulirao ugovore o javnim uslugama za prijevoznike u cijeloj Hrvatskoj je obvezao državu da sklopi ugovore s nama do 30. studenog 2019. Temeljem tog Zakona bi nama bilo transparentno financiranje, odnosno način na koji ćemo funkcionirati od danas pa na dalje”, kaže Hrvoje Meštrović, Udruga hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika.
Početkom idućeg mjeseca, ako se ne pronađe rješenje, mogle biti otkazane prve neprofitabilne linije.
Leona Šiljeg