S ministrom prometa trebali bi se sastati za koji dan, a do tada svi strahuju od oduzimanja vozila od strane leasing kuća
Više u VIDEOPRILOGU:
Oko 2000 hrvatskih povremenih prijevozničkih tvrtki ili onih koji rade uglavnom u turizmu prosvjedovalo je diljem Hrvatske drugi put u tjedan dana kako bi Vladu upozorili na neodrživu situaciju u njihovom poslovanju.
Ističu da im prijeti potpuna propast dok su, kažu, druge članice Europske unije zaštitile svoje prijevoznike moratorijem na plaćanje kredita od godine dana i bespovratnom novčanom pomoći.
Skupi i luksuzni turistički autobusi, minibusevi i kombiji stoje već dva mjeseca, ali obveze vlasnika vozila kupljenih na leasing ne stoje.
U inicijativi “Honk for hope”, odnosno “Potrubi za spas”, prosvjedovalo se u Zagrebu, Splitu, Rijeci, Puli, Osijeku, Zadru, Šibeniku i Dubrovniku. Vozači strahuju od gubitka radnih mjesta.
“Sad je bilo u redu ova tri mjeseca, ali što sada kad prođe ova potpora? I da oni to produže na još tri mjeseca kao što su govorili, što će biti na zimu s nama? Znači, gazda mora platiti leasing, nama ne preostaje nego biro ili takvo nešto”, poručio je Mate Vidić, vozač iz Polače.
Korisnici leasinga za autobuse trenutno koriste moratorij na plaćanje glavnice, ali u trenutcima kada su im prihodi na nuli, teško im je, poručuju, plaćati i kamate.
“Gubitke trpimo dosta velike jer držimo ljude, znači nismo vozače otpustili, svi su tu. Čekamo državnu pomoć, leasinge”, izjavio je Ivica Dujmović, vlasnik prijevozničke tvrtke iz Zadra.
Kontaktirali su i kolege iz drugih europskih zemalja koji imaju slične probleme i koji su također danas prosvjedovali. Slali su apele Vladi i pokušali se sastati s ministrom Olegom Butkovićem.
“Da se zamrznu glavnice i kamate koje nam propisuju leasing kuće, da nam se osiguraju sredstva za likvidnost i da nam se dodijele sredstva od Europske unije. Ono što ja također mislim uz ove tri mjere, da je jako bitno i da imamo mjeru 3+3 jer određene gospodarske grane mogle su početi raditi, mi nažalost nismo”, pojasnila je Iva Popović Meštrović iz Inicijative povremenog prijevoza putnika.
“Ostali smo u potpunosti bez prihoda, jedina pomoć koja je došla došla je jednako svim poduzetnicima, ali nama je pad prihoda krenuo u drugom mjesecu, u trećem smo morali platiti poreze i doprinose, u četvrtom smo stali i u ovaj ponedjeljak smo krenuli sa situacijom u kojoj broj putnika ne pokriva ni troškove goriva”, izjavio je Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih autoprijevoznika.
S ministrom prometa trebali bi se sastati za koji dan, a do tada svi strahuju od oduzimanja vozila od strane leasing kuća i od potpune propasti tvrtki koje u cijeloj Hrvatskoj zapošljavaju oko 20.000 ljudi.
“Svi smo jedinstveni, vidite nas na cestama, pokušavamo nadležnima objasniti da je turizam i prijevoz najviše stradao u ovoj krizi, a naš posao je prijevoz u turizmu, pa eto vidite kako smo se našli u sretnoj kombinaciji i kako nam je u ovom trenutku”, poručila je Višnja Marin iz Inicijative povremenog prijevoza putnika.
Traže također da se u rješavanje problema uključe i ministri turizma i financija.
Što slijedi nakon sastanka u Ministarstvu prometa u utorak pojasnio je za RTL Jure Meštrović, koordinator prosvjedne inicijative “Potrubi za nadu”.
“Nadamo se da nakon sastanka neće slijediti ništa i da ćemo doći do konačnog rješenja naših problema, ali ukoliko ne bude konkretne pomoći, spremni smo iskoristiti sva naša prava i prosvjedovati dalje. Trenutno se pripremaju planovi za treći prosvjed. Vidjet ćemo hoće li biti usmjeren isključivo na Zagreb i Markov trg”, izjavio je Meštrović.
Kolege iz drugih zemalja su dobili neku konkretnu pomoć u formi moratorija na plaćanje kreditnih obveza na godinu dana i bespovratnim sredstvima, a Meštrović se nada da će nešto slično biti moguće i u Hrvatskoj.
“To je naša incijativa. Inicijativa povremeni prijevoz bavi se isključivo prijedlozima prema ministarstvu financija, prema ministarstvu prometa i leasing kućama. Mislimo da ima prostora. Naši kolege iz Europske unije su riješili svoje probleme odavno. Već su dobili čiste moratorije na 12 mjeseci, ne plaćaju kamate, dobili su bespovratna sredstva, brze kredite, jeftine za likvidnost. Oni također prosvjeduju, ali zato što žele raditi”, poručio je Meštrović.
Na pitanje vjeruje li da bi doista 20.000 ljudi moglo ostati bez posla, nije imao optimističan odgovor.
“Siguran sam u to. Dobio sam već informacije da su neki od naših starijih kolega, dakle pionri ovog posla, odustali i prodaju svoja sredstva. Jednostavno ne žele više sudjelovati i neizvjesnot ih ubija. Sigurno će se broj smanjiti, mnogi neće preživjeti ovu krizu i udare, a kolike će brojke biti na kraju ovisi o tom koliko će trajati kriza”, izjavio je Meštrović.
Danas je u prosvjedu sudjelovalo oko 1000 vozila, što je približno 30 posto trenutno registriranih vozila.
Nikolina Radić. Foto: Mateo Levak/Riportal