
Hrvatska uskoro uvodi novi digitalni sustav naplate cestarine pod nazivom Crolibertas, koji omogućuje vozačima prolazak autocestama bez zaustavljanja na naplatnim kućicama. Sustav će se koristiti na autocestama koje upravljaju Hrvatske autoceste (HAC), Bina Istra i Autocesta Zagreb-Macelj, a prvi radovi kreću već sutra, 4. studenog, na autocesti A3. Potpuna implementacija planirana je do studenog 2026.
Početak radova na A3
Radovi počinju između Popovače i Novske, gdje će biti postavljeno sedam portala sustava – tri na trasi autoceste (dionice Popovača–Kutina, Kutina–Lipovljani i Lipovljani–Novska) i četiri na mjestima sadašnjih naplatnih postaja.
HAC upozorava vozače na privremene prometne regulacije, zatvaranje zaustavnih ili ponekad i voznih traka te kratkotrajna preusmjeravanja tijekom postavljanja poprečnih greda. Radovi će se izvoditi uglavnom u večernjim i noćnim satima kako bi se smanjile gužve.
Troškovnik i izvođači
Projekt vrijedan gotovo 80 milijuna eura uključuje postavljanje 212 portala, ugradnju napredne IT opreme i uspostavu centara za obradu podataka. Radove izvodi slovačka tvrtka SkyToll, u suradnji s češkim TollNetom, a dio opreme je već stigao u Hrvatsku. Financiranje dolazi iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Kako će funkcionirati novi sustav?
Nakon uvođenja Crolibertasa fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća. Naplata će biti automatska, u slobodnom toku prometa. Sustav će nuditi dva načina korištenja:
- Elektronički uređaji (ENC i europski EENC) – za registrirane korisnike; naplata se vrši automatski u stvarnom vremenu.
- Automatsko prepoznavanje registarskih pločica (APRP) – za neregistrirane korisnike; sustav bilježi vozila i naknadno zaračunava cestarinu.
Za korištenje sustava, vozači moraju biti registrirani putem ENC-a, EENC-a ili APRP-a. Laka vozila mogu birati između ENC-a i APRP modela, dok je za teška vozila (iznad 3,5 t) ENC obvezan.
Novi sustav kontrole
Autocestama će kružiti bijeli nadzorni automobili s plavim rotirkama i natpisom ESNC, opremljeni uređajima za čitanje registarskih pločica i komunikacijom s bazom podataka. Nadzornici mogu nasumično zaustavljati vozila, tražiti registraciju u sustavu, naplatiti penal ili uputiti vozilo da napusti autocestu.
Posljedice neplaćanja
Vozači koji koriste autocestu bez registracije moraju platiti:
- cestarinu za prijeđenu dionicu
- zakonski penal od 120 eura
Ako se iznos ne naplati odmah, vozaču se izdaje obavijest s rokom od 15 dana za plaćanje, nakon čega može uslijediti prisilna naplata, uključujući i preko EU CARIS sustava.
Pravila za strane vozače
Strani vozači također moraju biti registrirani:
- autobusi i kamioni – po ulasku u Hrvatsku
- automobili i motocikli – prije ulaska na autocestu
Mogu koristiti i europski ENC (EENC) ako je kompatibilan. Sustav omogućuje razmjenu podataka između država EU i naplatu neplaćenih iznosa.
Vozila oslobođena naplate
Djelomično ili potpuno oslobođena su:
- vatrogasci, policija, hitna pomoć, HGSS i Crveni križ
- državna službena vozila
- diplomatska vozila
- vozila osoba s invaliditetom
- vozila za održavanje i nadzor cesta
Sva oslobođena vozila moraju biti prethodno registrirana u sustavu.
Kada kreće novi sustav?
Zakon stupa na snagu 1. studenog 2026., kada bi novi sustav trebao biti u potpunosti funkcionalan. U prijelaznom razdoblju ENC i fizička naplata mogu se privremeno nastaviti, no cilj je potpuno beskontaktno plaćanje cestarine, piše Net.hr.







