TRAGEDIJA NA CESTI

‘Moj braco, zašto te nema više’ Ova tragedija se mogla izbjeći? Prometni stručnjak otkrio niz faktora koji su se poklopili

Foto: Net.hr

Prometni stručnjak ističe niz faktora, od kojih je svaki dovoljan da izazove tragediju, ali upozorava na ključni infrastrukturni problem zbog kojih su i same ceste smrtonosne te navodi čest ključnih poteza uz koje će promet postati manje pogibeljan

U Bjelovaru se u nedjelju oko 20 sati dogodila teška nesreća u kojoj je mladi vozač izgubio kontrolu nad upravljačem i poginuo na mjestu

“U nedjelju 22. siječnja oko 19 sati u Velikom Korenovu, 16-godišnjak je bez položenog vozačkog ispita upravljao osobnim automobilom Volkswagen zagrebačkih registracijskih oznaka iz pravca Narte u pravcu Velikog Korenova. Izlaskom iz blagog zavoja ulijevo izgubio je nadzor nad vozilom tako da je u nastavku vožnje udario vozilom u betonski most te se nakon nekontroliranog kretanja osobni automobil zaustavio na metalnoj dvorišnoj ogradi. U prometnoj nesreći 16-godišnjak je na mjestu događaja smrtno stradao.”, objavila je PU bjelovarsko bilogorska.

Auto nije u vlasništvu obitelji

Prema svjedocima očevicima iz mjesta, kako piše Jutarnji, maloljetni je vozač nakon udarca u betonski most doslovno izletio kroz prednje staklo do krošnje drveta ispred obiteljske kuće gdje se dogodio užas. Je li bio vezan ili ne, utvrdit će se vještačenjima koja će uslijediti. . Iz policije su istaknuli i kako automobil kojeg je 16-godišnjak vozio nije bio u obiteljskom vlasništvu.

“Moj braco, zašto te nema više? Kako bez tebe dalje uopće živjeti? Falit ćeš svaku minutu, svaki sat…. U srcu mom živjet ćeš zauvijek, da sam znala, ne bi te puštala…” – napisala je vrlo emotivno na društvenim mrežama sestra 16-godišnjaka.

Prometni stručnjak Željko Marušić za Autoportal ističe niz faktora koji su se poklopili u ovom slučaju, a već je i samo jedan bio dovoljan za tragediju.

‘Evo što znači cesta s 0 zvjezdica’

“Što to znači cesta s nula zvjezdica za sigurnost po EuroRAP-u (Europskom programu za procjenu sigurnosnih značajki cesta)? Za školsko objašnjenje zainteresirane bi trebalo odvesti na državnu cestu D43, od Bjelovara prema Čazmi, kroz naselje Veliko Komarevo, poprište stravične nesreće, u kojoj je sinoć oko 20 sati, nakon jurnjave u Volkswagen Golfu 3 (1991. – 1997.) poginuo 16-godišnji vozač (!), koji je, srećom bio sam u automobilu te kazati: “To je to!””, počinje i pojašnjava.

U samom startu jedan od osam najtežih prekršaja

16-godišnji vozač je upravljao automobilom, čime je u startu napravio jedan od osam najtežih prometnih prekršaja, po kriterijima naše prometne policije, temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama, članak 216. stavak 1 (nije navršio minimalnu dob za upravljanje automobilom) i stavak 3 (nije položio vozački ispit za upravljanje vozilom B-kategorije), za što je propisana kazna od 1300 do 2600 eura, oduzimanje vozačke dozvole (koju nije mogao ni imati!) od najmanje šest mjeseci i šest kaznenih bodova. Dob vozača i magnituda prekršaja svakako uključuje i odgovornost roditelja.

Auto iz ‘sigurnosno pretpovijesnog razdoblja’

Upravljao je automobilom Volkswagen Golf 3, koji se proizvodio od kolovoza 1991. do kolovoza 1997., iz “sigurnosno pretpovijesnog razdoblja”, bez temeljnih značajki aktivne sigurnosti (sprječava nastanak nesreće) i pasivne sigurnosti (ublažavaju posljedice i sprječavaju težak ishod ako se nesreća dogodi), koje su se značajnije počele uvoditi tek sljedećim modelom Volkswagen Golf 4. Dakle s nula zvjezdica za sigurnost po standardu Euro NCAP.

U takvom automobilu, koji je školski primjer Lijesa na kotačima, posebice s lošim gumama i na skliskoj cesti (!), 16-godišnjak je vozio neprilagođenom brzinom, kršeći čl. 51. st. 1, Zakona o sigurnosti prometa na cestama (kazna 130 eura), izvjesno usto i previsokom, koja je po čl. 53 kažnjiva do 2650 eura ili kaznom zatvora do 60 dana i oduzimanjem dozvole (?!) od najmanje šest mjeseci i šest kaznenih bodova. Istraga će pokazati je li bilo i dodatnih prekršaja – vožnja uz korištenje nedozvoljenih supstanci, korištenje mobitela…

Cesta mora opraštati greške

No sve to, kad se sumanuto jureći (s obzirom na uvjete) Golf 3 nije zabio u drugi automobil, nije trebalo rezultirati tragičnim ishodom! Ceste trebaju “opraštati greške”, pa i najteže, a ne masakrirati osobe u vozilima, kao u konkretnom slučaju. Stoga se navedenu prometnicu može nazvati Cestom koja zove smrt, jer da nije udario u konkretni betonski prilaz, desetak metara dalje čekao bi ga drugi, a potom treći… U Hrvatskoj je stotine kilometara cesta s ovakvim pogibeljnim zonama izlijetanja, na kojima godišnje nepotrebno gubimo desetke života.

Stoga bi na prometnicama gdje postoje takvi pogibeljni kruti objekti u zonama izlijetanja, posebice državnim cestama, trebalo postaviti zaštitne ograde, a ako je nema, kao u konkretnom slučaju, brzinu bi trebalo ograničiti na 40 km/h i postaviti poprečne vibracijske usporne trake. A na svim novim prometnicama ubuduće bi trebalo izbjegavati takva rješenja ili ih riješiti na siguran način.

U konkretnom je slučaju, dakle, nakon kućnog odgoja, fiskalne politike prema novim i rabljenim vozilima te policijskog nadzora zatajila i pasivna sigurnost prometnice(kad se nesreća desi da posljedice budu čim manje). No, nesreću je prvenstveno izazvala kompromitacija aktivne sigurnosti: višestruko kršenje prometnih propisa. Treba se zapitati i kako se 16-godišnjak uopće usudio voziti automobil, očiti se ne plašeći da će ga prometna policija zaustaviti te da će potom primjereno biti kažnjen. Je li mu to bio prvi put?

Šest ključnih mjera

Ova stravična nesreće ukazuje na nužnost sljedećih mjera:

  1. Na sve dionice, poput državne cestu D43 kod Bjelovara, treba postaviti uspornike i/ili zaštitne ograde, a svako buduće postavljanje betonskog prilaza ili armiranobetonskog mostića preko uzdužnih odvodnog kanala uz rub prometnice treba biti moguće jedino nakon prometnog elaborata i posebne dozvole.
  2. Povećati izvjesnost kažnjavanja na hrvatskim cestama postavljanjem radarskih kamera na svim opasnim dionicama i u naseljima.

  1. U noćima vikenda posebno nadzirati prometnice kojima se naša mladež vraća s provoda. Akcije usmjeriti i na objekte/lokacije gdje se mladež provodi, a prilagođenim sredstvima i strategijom sumnjiva vozila zaustavljati čim krenu kući s mjesta provoda, prije nego naprave brzinski i ostale prekršaje te dođu u pogibelj.
  2. U odgovornost za posljedice nesreća mladih vozača uključiti roditelje, a za alkoholiziranosti vozača, koji skrive teške i posebice tragične nesreće, i ugostitelje, kod kojih su bili alkoholizirani.
  3. Od 15. studenoga do 15. travnja sva osobna vozila na cestama u RH trebaju biti opremljena zimskim gumama. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u legalnom autoservisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.
  4. Za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu treba uvesti popust od 50 posto na trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez, a ako usto imaju sustave autonomnog kočenja i upozorenje napuštanja trake – ukinuti te uvesti dodatni bonus na obvezno i kasko osiguranje. Na stara, a brza i nesigurna vozila treba uvesti progresivni malus na autoosiguranje, piše Net.hr.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari