Već jučer su iznijeli da signalizacija od Okučana do mjesta nesreće nije radila, a da je strojovođa putničkog vlaka prešao preko tri crvena signala
Dopredsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske Dalibor Petrović u nedjelju je ekskluzivno za RTL rekao da ima neoborive dokaze da signalizacija između kolodvora Okučani i mjesta udara putničkog u teretni vlak nije radila i da će sve detalje dati danas na konferenciji za novinare.
Znači li to da strojovođa u putničkom vlaku, koji među kolegama slovi kao jedan od najiskusnijih i za kojeg u prvim satima od nesreće nitko nije mogao vjerovati da je mogao napraviti tako veliku grešku prolaska preko crvenog signala, imao razloga da nastavi voziti velikom brzinom sve do trenutka udara u zaustavljeni teretni vlak? I onda, zašto je teretni vlak, u koji se zabio putnički, stao na pruzi, o kakvom se kvaru radilo?
Sam predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić za RTL je u subotu rekao da “nema informaciju da je teretni vlak bio u kvaru”, a i od petka do danas nema konkretnih informacija o kakvom se kvaru radilo, zašto je teretni vlak stao.
Kako doznajemo, strojovođa putničkog vlaka dobio je na kolodvoru u Okučanima uputu da signal ispred njega nije ispravan, pa da do prvog neispravnog signala vozi 30 km/h. A onda je, prema dostupnim informacijama, nastavio voziti oko 100 km/h. Dva sugovorniku potvrđuju nam da je upravo to brzina kojom se vozi u, takozvanom, kolodvorskom razmaku.
“Kada signalizacija ne radi, onda se vozi po proceduri kolodvorskog razmaka, što znači da između dva kolodvora ne smije biti neki drugi vlak, dionica između dva kolodvora mora biti čista”, govori nam dobro upućeni sugovornik. Pitanje na koje istraga treba odgovoriti je, je li strojovođa mislio da pred njim nema ničega, da je pruga do idućeg kolodvora čista? Sam preminuli strojovođa, kako doznajemo, izignorirao je tri puta crveni signal na pruzi i čini se kako je to svjesno radio. Naime, ta dionica ima sustav koji će automatski zakočiti vlak ako strojovođa izignorira crveni signal koji znači da mora stati. Jedini način da vlak nastavi dalje voziti, je da strojovođa u kabini osobno udari po “tipkalu” kojim sustavu potvrđuje da želi izignorirati “crveno” i nastaviti voziti.
I tako tri puta, odnosno tri crvena signala strojovođa je ignorirao. Zašto? Istraga bi trebala dati odgovor je li u Okučanima možda dobio uputu da vozi po kolodvorskom razmaku misleći da signalizacija na cijeloj dionici ne radi pa je svjesno ignorirao crvene signale.
Tu bi trebala pomoći popratna dokumentacija, odnosno pisana uputa koju je strojovođa morao primiti na kolodvoru u Okučanima. Po jedan primjerak te upute trebao bi biti u Okučanima, drugi je morao biti kod samog strojovođe.
A teretni se vlak navodno zbog kvara zaustavio kod mjesta Rajića. Nenad Mrgan, predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske kaže da imaju informacije da taj strojovođa tamo i živi. “Imamo pojedine informacije da strojovođa teretnog vlaka koji je bio u kvaru tamo stanuje, na policiji i istražiteljima je da to istraže”, kaže nam Mrgan. Uz njega, to nam potvrđuju i drugi izvori iz HŽ-a ograđujući se da policija to mora potvrditi “crno na bijelo”.
Mrgan iznosi još neke zanimljive detalje. “Prema dostupnim informacijama, taj je vlak stajao 15-ak minuta u kvaru. On je obavijestio dispečersku službu o tome, kako je informacija dalje išla, treba vidjeti, ima tu čudnih ponašanja”, kaže Mrgan. Dodaje i to da je strojovođa na tom vlaku ranije radio za HŽ Cargo te da je dobio izvanredni otkaz, no kasnije je, kaže Mrgan, strojovođu sud vratio na posao, vraćena mu je i oduzeta dozvola za vožnju. No on je iz Carga otišao kod privatnika za kojeg je vozio i sporni teretni vlak koji je u petak zaustavio na pruzi.
A onda i crveni signali, čak tri takva signala koja je strojovođa, čini se, izginorirao. “Prema zapisima kretanja vidimo da se strojovođa stalno posluživao autostop uređajem, koji radi na principu baliza i frekvencija, te se vidi da je prolazi pokraj crvenoga signala, prvi, drugi i treći put. Očito da je strojovođa doveden u zabludu. Danima se po istom principu vozilo na toj dionici, veliki je broj kvarova na cijeloj mreži, ne samo na toj dionici. Zato se toliko i ulaže u željeznicu”, govori nam Mrgan. Završava, postoji crv sumnje oko svega što se događalo, danas će na konferenciji za novinare iznijeti svoja saznanja, ne želeći prejudicirati tijek istrage. Kaže, neosporno je da je strojovođa pogriješio kad je ignorirao signale, ali je li možda doveden u zabludu.
Kako donosi Hina, ravnateljica Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu Alana Vukić istaknula je, uz ostalo, da nema nikakvih informacijama o ovakvim detaljima. Tek će se danas nakon završenog očevida otvoriti istraga, poručila je.
Državni tajnik za željeznički promet u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Alen Gospočić apelirao je na sve koji iznose određene činjenice da odustanu od toga.
Tijek izvidnog postupka i sama istraga pokazat će tko je napravio propust, rekao je. Profesor sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti Mladen Nikšić naglasio je kako je dionica Okučani – Novska jedna od najmodernijih dionica željezničkih pruga u Hrvatskoj. Obnovljena je i ima najnoviju opremu.