PROGRAM SE NASTAVLJA OVE SUBOTE

„Let iznad kukavičjeg gnijezda“ i „Cure“ u nastavku Riječkih ljetnih noći

Program Riječkih ljetnih noći nastavlja se u subotu, 6. srpnja gostovanjem predstave „Let iznad kukavičjeg gnijezda“ osječkog HNK u „Zajcu“ te u ponedjeljak, 8.srpnja 2024. izvedbom predstave „Cure“ Tjaše Črnigoj i Kolektiva Igralke u Art-kvartu „Benčić“.

„Let…“: igra koja postaje borba za prava i slobodu duha

Crnohumornu satiru o pojedincu u represivnom sustavu, mentalnim institucijama i slobodi duha, „Let iznad kukavičjeg gnijezda“ prema tekstu Dalea Wassermana adaptaciji istoimenog romana Kena Keseyja, u osječkom je  HNK-u režirao Dražen Ferenčina.

Priča se događa u ustanovi za mentalno oboljele u Oregonu, gdje se sve poremeti dolaskom Randlea McMurphya, zatvorenika koji je svoju kaznu odlučio umjesto u zatvoru lagodno odslužiti u umobolnici. Ono što je za McMurphyja u početku igra pretvorit će se u ozbiljnu borbu za prava i slobodu duha, zbog koje će se na kraju i sam, izmučen nasilnom i prinudnom terapijom elektrošokovima, uistinu pretvoriti u čovjeka koji je izgubio ne samo bitku s represivnim sistemom već i, u doslovnom smislu riječi, zdrav razum…

Ken Kesey je 1962. objavio roman „Let iznad kukavičjeg gnijezda“ koji je bio u savršenom dosluhu s buntovničkim i slobodoumnim duhom tog vremena te je doživio gotovo trenutačan, ogroman uspjeh. Autor koji je, prema vlastitim riječima bio „premlad da bi bio bitnik, a prestar da bi bio hipi“, tragikomično je i šašavo-inteligentnim pristupom kao trnom u neuralgično mjesto pogodio u srž borbe pojedinca protiv uvijek do određene granice represivnog sustava. Gotovo arhetipski, kroz galeriju likova koja se nijansirano kreće od drvosječe i razmetljivog kockara, plemenitog „divljaka“, preko nijemog poglavice, do ledeno-hladne glavne medicinske sestre. Već godinu dana kasnije, slavni je dramaturg Dale Wasserman roman pretočio u predstavu koja je, zapravo očekivano, pokorila publiku i kritiku. Stoga nije čudno da je 1975. „Let iznad kukavičjeg gnijezda“ doživio i filmsku verziju u režiji Miloša Formana koji je osvojio sve najvažnije Oscare. Oscara za glavnu ulogu osvojio je tada i Jack Nicholson, briljantni i nezaboravni Randle McMurphy. Ulogu Randlea McMurphyja u osječkoj predstavi igra Miroslav Čabraja, a uz njega glume i Antonija Mrkonjić, Armin Ćatić, Matea Grabić Ćaćić, Duško Modrinić, Antonio Jakupčević, Vjekoslav Janković, Matko Duvnjak Jović, Ivan Ćaćić, Aljoša Čepl i Antonija Pintarić. Dramaturginja je Petra Mrduljaš, scenografiju je osmislila Irena Kraljić, kostimografiju Marita Ćopo, autor glazbe je Hrvoje Marjanović, a scenskog pokreta je Alen Čelić.

„Cure“ govore o onome o čemu drugi šute

Nagrađivana predstava „Cure“,  uspješnica Kolektiva Igralke, u režiji Tjaše Črnigoj i koprodukciji HNK Ivana pl. Zajca, Kolektiva Igralke i Zavoda Vidne,  bavi se temama odrastanja, prvih seksualnih iskustava i spolnog odgoja nekoliko generacija žena. Kroz intimno iskopavanje obiteljskih povijesti, autorice i izvođačice susreću i sram i užitak i šutnju, svejednako nudeći poziv na razgovor o stvarima o kojima inače ne govorimo. 

Predstava „Cure“ nastala je prema ispovijestima žena triju generacija: izvođačica u njihovim tridesetima, njihovih majki koje imaju oko šezdeset godina i njihovih baka koje imaju oko osamdeset godina. Primarno izvorište inspiracije bio je tekst „Moje tijelo, moje vlasništvo“ Vite Tijan, učenice Prve riječke hrvatske gimnazije, objavljen u školskom časopisu „Kult“.

Premijeru predstave, kao i kasnije izvedbe na gostovanjima izvan Rijeke, uz oduševljenje publike, popratile su i  iznimne pohvale kritike: „Igralke su opipale puls problema izostanka cjelovite seksualne edukacije i pitanje reprodukcije i o tome napravile ono što najbolje znaju, a to je – predstava“, ili „Kolektiv Igralke kao da je baždarena na fino osluškivanje najproblematičnijih fenomena u svom okruženju, kreira predstave koje prihvaćaju izazov i kreću u otpetljavanje svakog tog nerazmrsivog klupka. Svojim radom koji prožimaju ozbiljan pristup i kvalitetna glumačka izvedba, sjajan balans humora i ozbiljnosti, te vizualna atraktivnost scene kroz kostime, rekvizite, multimediju (gotovo da već možemo pričati o stilu), mlade autorice/glumice “igralke“ uspijevaju doprijeti do publike i približiti joj kompleksne, pa i neugodne teme.“

Uz redateljicu i dramaturginju Tjašu Črnigoj i izvođačice Sendi Bakotić, Anu Mariju Brđanović, Anju Sabol i Vandu Velagić,  autorstvo potpisuje i Tijana Todorović, ujedno i suautorica koncepta i kostimografkinja. Scenograf je Ivan Botički, autorica videa Mara Prpić, a oblikovanje svjetla potpisuju Marin Lukanović i Tjaša Črnigoj.

Potrebno je napomenuti kako predstava „Cure“ nije primjerena za mlađe od 14 godina.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari