O MIGRACIJAMA: U subotu poslijepodne na Željezničkom kolodvoru umjetnici postavljaju „čardak“

Foto: Riječanin

U subotu 23. 11. u 17 sati na Željezničkom kolodvoru Rijeka održat će se poseban kulturni program – performans, odnosno site-specific susret s publikom, nazvan „Pri čardaku/çardak“.

Izvode ga arhitektica, feministkinja, sveučilišna predavačica i istraživačica Armina Pilav, zatim filmska radnica Karla Crnčević i intermedijski umjetnik Servet Cihangiroğlu a pridružit će im se aktivisti i aktivistkinje iz Ljubljane koji djeluju pod nazivom „Second Home in Exile“ te djelatnici Radia Rojc iz Pule. Tema su – migracije.

Armina Pilav, Karla Crnčević i Servet Cihangiroğlu u Rijeci borave na umjetničkoj rezidenciji u organizaciji Kulturnog izobraževalnog društva Kibla iz Maribora koje je, kao i Muzej moderne i suvremene umjetnosti, partner na EU projektu Riskiraj promjenu. Rade na razvoju projekta radnog naslova “no-connection: bilješke o transformaciji nasilja” čija je namjera istražiti lokalne migracijske narative.

U Rijeci umjetnici trenutno dokumentiraju i interveniraju u tragove migracija iz različitih vremenskih perioda, identificiraju individualne i kolektivne putove migracija kao i proces stvaranja privremenih prostora za život ljudi u pokretu. Stoga se i njihov performans, koji je i prvo javno predstavljanje rezultata do kojih su dosad došli, zove „Pri čardaku“ – čardak je tu uzet kao simbol nestalnog načina življenja i nastanjivanja promjenjivih prostora kroz putovanja ali označava i promatračnicu kakve su se uglavnom nalazile na rubu granica; blizu rijeka, na ukrštavanju putova, na rubu gradova i strateških točaka.

„U konfliktnim geografijama privremeni čardak transformira se u nebrojene kontrolne točke između Izraela i Palestine, u dronove koji lete iznad granica Meksika i Sjedinjenih Američkih Država kako bi kontrolirali i zaustavljali migracije, u noćne termalne kamere na nekoliko granica balkanske rute kako bi zaustavile migracije u Europsku uniju… Formiranje našeg čardaka, koji služi tome da ugostimo druge kao i njihovo znanje o nestalnom življenju, pokušaj je stvaranja društva svjesnog tranzitnih geografija koje se suprotstavlja fašističkoj ideji pripadanja državi-naciji i kontinuiranoj proizvodnji nasilja i rata, svim dostupnim sredstvima izmičući oružju, vojnoj industriji, opresivnim zakonima o migracijama, kapitalizmu i patrijarhalnom iskorištavanju okoliša i ljudi“, navode umjetnici.

Svoj čardak privremeno grade na riječkom željezničkom kolodvoru, migracijskom punktu koji je, navode, i važno mjesto sjećanja na borce i borkinje NOB-e iz Drugog svjetskog rata.

Putujući rezidencijalni program mariborske Kible odvijat će se od kraja studenog 2019. do ožujka 2020.

Sastoji se od tri rezidencijalna boravka – Rijeka je prva a slijede Novi Sad i malteški Żejtun – na kojima javnim pozivom odabrani umjetnici i umjetnice provode site-specific istraživanja u suradnji s partnerskim institucijama, istraživačima, interdisciplinarnim umjetnicima, arhitektima, kustosima i drugim stručnjacima te s laičkom publikom čije poznavanje konteksta lokacije može pomoći u stvaranju znanja, učenja i razumijevanja specifičnih tema u odnosu na konceptualne okvire projekta Riskiraj promjenu. Projekt zauzima transdisciplinaran i suradnički pristup te se služi raznim umjetničkim i akademskim metodama koje su upotpunjene aktivističkim strategijama.

Armina Pilav je arhitektica, feministkinja, sveučilišna predavačica i istraživačica na Odsjeku za krajobraznu arhitekturu Sveučilišta u Sheffieldu. Primila je istraživačku stipendiju Marie Curie za svoj projekt Un-war Space (2016. – 2018.) koji je nastao na Fakultetu arhitekture i izgrađenog okoliša Tehničkog sveučilišta u Delftu.

Arminina istraživanja, praksa i interesi usmjereni su na politike reprezentacije i reprodukcije fizičkog, posredovanog prostora i tjelesnih iskustava u ekstremnim uvjetima ratnih razaranja i drugih katastrofalnih okolnosti. Armina radi u različitim medijima i služi se psihoprostornim i radikalnim opservacijama da bi istražila transformacije prirode, arhitekture i društva za vrijeme i nakon ratova.

Njezin rad istražuje i istodobno stvara različite procese i prostore, kao što su arhivske prakse, tranzicijski krajolici i posttraumatski sustavi prostora. Objavljuje članke u časopisima i znanstvenim publikacijama i redovito izlaže svoje radove. Njezino novo istraživanje o razaranju Sarajeva i Mostara te transformaciji nasilja izložen je na Venecijanskom bijenalu arhitekture (2018). Armina je članica Udruženja za kulturu i umjetnost Crvena.

Karla Crnčević rođena je 1989. u Dubrovniku. Od 2012. intenzivno radi u filmskoj produkciji, domaćoj i stranoj, uglavnom kao pomoćnica redatelja, pomoćnica producenta i nadzornica scenarija. Jedno vrijeme je radila na različitim kazališnim produkcijama (Kerempuh, Gavela, Montažstroj, DLJI).

Surađuje s Filmskim mutacijama: festivalom nevidljivog filma (Film-Protufilm) u Zagrebu te s Trećim programom Hrvatskog radija. Njezina poezija te filmske i kazališne kritike objavljene su u više časopisa i internetskih portala. Trenutno razvija dugometražni dokumentarni film Linije bijega, kroz koji je započela suradnju s istraživačicom Arminom Pilav te nizom drugih radnika u umjetnosti.

Njen kratki film Na brdu u radnoj verziji prikazan je na otvorenju festivala Vox Feminae u Zagrebu. Jedna je od osnivačica hibridnog festivala Unseen u Cavtatu, koji se održava od 2017. a bavi se revitalizacijom i stvaranjem novih kino prostora u dubrovačko neretvanskoj županiji.

Servet Cihangiroğlu rođen je 1985. u Şırnaku, Istočna Anatolija, gdje je završio osnovnu i srednju školu. Diplomirao je kiparstvo na Institutu za likovne umjetnosti Sveučilišta Hacettepe u Ankari.

Njegov rad bavi se dokumentiranjem suvremenih ratnih stanja u Turskoj, s fokusom na vlastito iskustvo života u kompleksnim i sukobima zahvaćenim okruženjima. U svojoj praksi služi se višestrukim interakcijama vlastitog tijela i tijela drugih, kao i različitim materijalima, a objedinjava performativne odnose, fotografiju, video te urbane prostore.

Sudjelovao je na brojnim grupnim izložbama i festivalima, a njegovi radovi dio su privatnih kolekcija. Također, Servet sudjeluje u umjetničkim rezidencijalnim i pedagoškim projektima koji spajaju umjetnost i kulturu.

Partneri programa Putujuće rezidencije i organizacije domaćini:
MMSU – Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, Hrvatska
MSUV::МСУВ Museum suvremene umjetnosti Vojvodine, Novi Sad, Srbija
FOPSIM, Zaklada za promicanje društvene inkluzije, Żejtun, Maltav

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari