REVOLUCIJA U LOGISTICI

Otkrili smo kako funkcionira Rijeka Gateway, najsuvremeniji kontejnerski terminal na Jadranu

Rijeka Gateway donosi revoluciju u logistici Hrvatske i šire regije. Riječ je o najsuvremenijem kontejnerskom terminalu na Jadranu, vrijednom 380 milijuna eura, koji će Rijeci vratiti status ključne ulazne luke za središnju Europu. Ova zajednička investicija ENNA grupe i APM Terminals će se realizirati u dvije faze, s početkom rada u drugoj polovici ove godine. U ovom članku upoznati ćemo vas s osnovnim pojmovima o terminalu, njegovom radu i opremi koja ga pokreće.

Vrste terminala

U kontejnerskom prometu razlikujemo dvije vrste luka: gateway i transshipment luke. Gateway luka je krajnja morska destinacija kontejnera – ovdje teret prelazi s broda na kopneni prijevoz, poput vlaka ili kamiona, i nastavlja put prema unutrašnjosti. Rijeka je tipičan primjer takve luke za srednju Europu. S druge strane, transshipment luka je čvorište gdje se kontejneri s velikih brodova prebacuju na manje brodove, tzv. feeder-e, koji ih razvoze do manjih luka u regiji. gdje se teret samo privremeno skladišti i prebacuje na drugi brod. Rijeka Gateway će u prvoj fazi imati kombinaciju obje vrste pretovara

Dijelovi terminala

Svaki kontejnerski terminal sastoji se od nekoliko osnovnih dijelova koji zajedno omogućuju brz i siguran protok robe. Prvi i najvažniji dio je operativna obala, odnosno pristanište za brodove. Rijeka Gateway će u prvoj fazi imati 400 metara operativne obale s dubinom od 20 metara, što omogućuje prihvat i najvećih kontejnerskih brodova. U drugoj fazi, kroz deset godina, obala će se produljiti na 680 metara, čime će se dodatno povećati kapacitet i konkurentnost terminala.

Slagalište je prostor gdje se kontejneri privremeno smještaju dok čekaju daljnji transport te je organizacija ovog dijela terminala ključna za učinkovitost cijelog sustava. Ulazno-izlazna zona je točka gdje kamioni ulaze i izlaze s terminala, a Rijeka Gateway koristit će automatizirani sustavi za njihovu identifikaciju kontejnera zbog ubrzavanja procesa i smanjenja mogućnosti gužvi. Na kraju, intermodalni dio terminala služi za pretovar kontejnera na željeznicu ili kamione.

Dizalice i električna oprema

Manipulacija kontejnerima na terminalu zahtjeva specijaliziranu opremu, koja će u slučaju ovog terminala koristiti naprednu tehnologiju. Rijeka Gateway koristi najmodernije dizalice, među kojima su STS (Ship-to-Shore) dizalice koje prebacuju kontejnere s broda na obalu. Četiri ovakve dizalice već su postavljene, a svaka je visoka 138 metara i teška 1.700 tona. Uz njih, terminal pokreće 15 RTG (Rubber Tyred Gantry) dizalica, koje služe za slaganje kontejnera na skladištu te utovar i istovar kamiona, dok RMG (Rail Mounted Gantry) dizalice služe za pretovar kontejnera na željezničke vagone.

Posebna pažnja posvećena je održivosti te će čak 95% opreme na terminalu biti električno, a energija će dolaziti iz certificiranih obnovljivih izvora. Ovom odlukom Rijeka Gateway će biti najzeleniji terminal u regiji, s minimalnim utjecajem na okoliš i lokalnu zajednicu. Električne dizalice na terminalu smanjuju buku i emisije štetnih plinova, a njihovi operateri rade u potpunoj sigurnosti iz ureda zbog sustava daljinskog upravljanja.

Upravljanje velikim sustavom

Kontejnerski promet funkcionira poput „autobusa na moru“ – brodovi prometuju po redovnim linijama i pristaju u više luka na svom putovanju. Na svakom brodu nalaze se kontejneri za više luka, a u svakoj se iskrcavaju samo oni namijenjeni toj lokaciji. Zbog toga je planiranje slaganja kontejnera na brodu prava znanost. Kontejneri koji se prvi iskrcavaju moraju biti najdostupniji, a sve se izvodi uz vrlo stroge sigurnosne i logističke protokole.

Rijeka Gateway već je zaposlila preko 130 radnika, a očekuje se da će ih u punom kapacitetu biti oko 300, što otvara brojne prilike za zapošljavanje. Terminal će imati kapacitet od preko milijun TEU (20 stopnih kontejnera) godišnje, što ga čini gospodarskim motorom regije i strateškim partnerom europskog gospodarstva. Osim izravnih zaposlenja, terminal će privući dodatne investicije i potaknuti razvoj pratećih djelatnosti, čime će Rijeka ponovno postati važno logističko središte na karti Europe.

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari