Na sjednici Udruženja luka HGK, održanoj putem ZOOM platforme dana 12. studenog 2020. godine, raspravljano je o mjerama za održavanje konkurentnosti hrvatskih luka i prometnih pravaca.
Radi se o Udruženju koje već punih 27 godina okuplja lučke koncesionare, odnosno luke otvorene za javni promet od osobitog (međunarodnoga) gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku.
Na sjednici su uz predstavnike lučkih koncesionara: Luka Rijeka, Luka Ploče, Luka Dubrovnik, Luka Zadar, Luka Šibenik, Luka Split, Zadar Cruise Port, Cemex, Adriatic Tank Terminals, sudjelovali pomoćnik ministra iz Uprave sigurnosti plovidbe Siniša Orlić te ravnateljica Uprave pomorstva Nina Perko.
U vrlo zanimljivoj raspravi raspravljalo se o prijedlogu mjera za održavanje konkurentnosti hrvatskih luka i prometnih pravaca. Posebno su istaknute okolnosti uvjetovane negativnim utjecajem pandemije koronavirusa na svjetsku robnu razmjenu koja direktno utječe na još jaču tržišnu utakmicu između prometnih pravaca koji opslužuju ista tržišta. „Jedan od većih problema konkurentnosti čini veliki udio tzv. „svjetlarine“ u ukupnom trošku ticanja broda, što posebno pogađa Luku Rijeka“ – istaknuo je predsjednik Udruženja luka, g. Duško Grabovac.
Također, razgovaralo se o rješavanju problematike usklađivanja obaveza iz koncesijskih ugovora, posebno planova prometa i planova investicija sa realnim tržišnim okolnostima. Isto je potrebno što prije riješiti, jer predstavlja veliki izvor nesigurnosti i rizika za lučke operatere i investitore. Ravnateljica Uprave pomorstva Nina Perko, složila se sa tom konstatacijom te izrazila podršku Ministarstva mora, prometa i infrastrukture toj inicijativi.
Predstavnici Luke Dubrovnik i Zadar Cruise Port, naglasili su teško stanje u sektoru velikih kružnih putovanja, te epidemioloških mjera koje iznimno otežavaju planiranje dolazaka kruzera u sljedećoj sezoni. Vezano uz navedeno, pravovremeno će se uputiti zahtjev prema nacionalnom Stožeru Civilne zaštite sa konkretnim prijedlozima kako bi se stanje premostilo i spasila sljedeća cruising sezona.
„U tijeku je izrada Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, riječ je o dokumentu koji je ključan i nužan za korištenje sredstava iz instrumenta „EU iduće generacije“. Računamo da bi i luke imale na raspolaganju sredstva koja bi bila usmjerena prije svega na digitalizaciju poslovanja i tzv. „green port“, naglasila je Perko.