U programu je sudjelovalo 30-ak učenika i učenica 6. i 7. razreda iz osnovnih škola grada Rijeke
U organizaciji Grada Rijeke – Odjela gradske uprave za poduzetništvo i u suradnji s Domom mladih, u Dvorcu Stara Sušica od 20. – 22. travnja 2018. održana je K.E.Š. – Vikend škola poduzetništva 2018.
U sklopu programa svake se godine organizira i Vikend škola poduzetništva u prirodi, u planinarskom domu Dvorac Stara Sušica, na neku novu temu.
Ovogodišnja Vikend škola poduzetništva održana je na temu Umjetna inteligencija i pametni gradovi. U programu je sudjelovalo 30-ak učenika i učenica 6. i 7. razreda iz osnovnih škola grada Rijeke.
Riječ je o programu Kreativno-edukativna škola za mlade poduzetnike (K.E.Š.) čiji je ciljem utjecati na razvoj poduzetničkih kompetencija mladih, odnosno poticanje i razvoj znanja, vještina i stavova primjerenih određenom ekonomskom, kulturnom, tehničkom ili inovativnom kontekstu. Njihov razvoj podrazumijeva sklonost prihvaćanja promjena, inovacija, prihvaćanje odgovornosti, razvijanje strateške vizije, postavljanje i postizanje ciljeva te motiviranost za uspjeh.
Osnovni cilj Vikend škole poduzetništva 2018. je promišljati o novim, inovativnim prometnim rješenjima u nekom gradu ili naselju, te izraditi maketu pametnog grada ili naselja pomoću LEGO kockica i Aktivnih elemenata prometa u svrhu testiranja odabranih ideja.
Polaznici su imali priliku naučiti što su to pametni gradovi, postoje li već, te što je to umjetna inteligencija i je li ona svemoguća. Tome su ih podučavali i pratili mentori: mr.sc. Damir Medved, mr.sc. Saša Vojvodić, i Damir Tomić , uz voditeljice Josipu Andrušić i Dijanu Malinić.
Ideja cijelog vikenda je bila da se približe vrlo složene teme umjetne inteligencije i pametnih gradova kroz seriju demonstracija i interaktivnih radionica kroz koje su djeca mogla shvatiti kako rade pojedine komponente pametnog grada te što sve treba da bi se dobila funkcionalna cjelina.
Radionice su započele s upoznavanjem fizikalnih osnova pametnih gradova (što su senzori i kako rade), pri čemu je pojašnjen širi kontekst zašto uopće trebamo pametne gradove i kakva je uloga umjetne inteligencije u cijeloj priči.
Kroz proces treniranja neuronskih mreža u praksi je demonstrirano kako funkcionira sustav za prepoznavanje lica (snimljeni su svi sudionici tečaja, a potom ih je sustav prepoznavao i ispisivao njihova imena), a djecu je posebno oduševilo kako neuronska mreža uči voziti u simulatoru. Demonstrirano je i kako model vozila samostalno uz pomoć računalnog vida prepoznaje znakove i zaustavlja se na znak STOP ili semafor.
Radionica je nastavljena intenzivnim radom u subotu gdje su djeca izgradila model grada, a potom su imali priliku programirati rad semafora u programskom jeziku Scratch, pri čemu je velika pažnja bila posvećena razumijevanju pozadine funkcioniranja „zelenog vala“ i kako bi trebalo podesiti semafore da bi se održala konstantna brzina prometovanja. Prikazana je i logiku rada automatiziranog parkirališta koje prima informacije kroz senzore, te automatiziranog parkirališta koje prepoznaje registarske pločice vozila (snimljenih mobitelom ili napisanih na papiru) uz pomoć umjetne inteligencije.
Na bazi viđenog i izloženih koncepata, djeca su potom samostalno i u grupama (problematika pametnog grada u kontekstu građana, prometa i ekologije) odradila „brainstorming“ i prikupila ideje, klasificirala ih i odabrala prema timovima nakon čega su formulirani konkretni prijedlozi. Pri čemu je bilo doista izvrsnih ideja koje zavrjeđuju daljnju razradu i produktivizaciju.
Mentori su dobro obavili svoj dio posla pa su i reakcije su bile izvrsne – jako puno pitanja, a još više odgovora.
Nedjelja je donijela završne aktivnosti, prezentacije finalnih ideja i njihovo objedinjavanje u funkcionalnu cjelinu pametnog grada na konkretnom primjeru riječkog lukobrana – što je bilo i ispunjenje glavnog cilja trodnevnih radionica – ukazati na značaj kolaboracije i kooperacije multidisciplinarnih timova kao jedine metode dosizanja inovativnih i održivih rješenja.
Vikend škola poduzetništva postigla je svoj cilj – zainteresirati djecu za problematiku pametnih gradova i umjetne inteligencije, te ih potaknuti da se nastaviti baviti pitanjima iz STEM područja.
Foto: Grad Rijeka