'MUŠKI POSLOVI'

Svjetski raritet! Samo u Hrvatskoj žene su na čelu velikih brodogradilišta, uključujući i riječko!

Žene su u Hrvatskoj i dalje slabo zastupljene na rukovodećim pozicijama, 23,8%, na dnu smo u EU.

U Hrvatskoj je, prema Eurostatovom istraživanju o radnoj snazi prigodno objavljeno povodom Međunarodnog dana žena, u 2023. bilo ukupno 23,2 tisuće žena na rukovodećim pozicijama.

Njihova brojčana zastupljenost u vrhu strukture ima pozitivan trend gleda li se desetgodišnje razdoblje, jer u u 2013. ih je na čelnim pozicijama bilo 17,1 tisuća. Nije, međutim, zadovoljavajući omjer koje one zauzimaju u ukupnoj rukovodećoj strukturi. U odnosu na ostale članice EU, naime, Hrvatska je na samom dnu.

Liderice su u EU, naime, u prosjeku činile 34,8% rukovodeće strukture, a u Hrvatskoj je taj prosjek na razini od svega 23,8%. Niže učešće imale su samo žene u Luksemburgu (22,2%). U susjednoj Sloveniji, pak, udjel žena na razini je prosjeka EU, a najveći udjel u rukovodećim strukturama imaju Šveđanke (43,7%), te Latvijke i Poljakinje.

No, podaci Eurostata daju samo ukupne brojke, iz kojih njih nije vidljivo i u kojim su to djelatnostima i oblicima sustava žene na vodećim pozicijama. Neovisno o tomu, ono što žene menadžerice u Hrvatskoj zasigurno izdvaja i čini jedinstvenim jest njihova prisutnost u brodogradnji, jednoj od onih djelatnosti koje u pravilu slove kao isključivo muške.

Pozornost na tu specifičnost skrenula je u posljednje vrijeme Vjera Marić, koja je preuzela upravljanje tzv. novim 3. majem, odnosno tvrtkom 3. maj Rijeka 1905., koja je upravo preuzela i zaposlenike, a prethodno i koncesiju i imovinu riječkog brodogradilišta. Sada već stari škver, koji već duže vrijeme grca u problemima, završio je svoju zadnju veliku gradnju i uskoro mu slijedi konačan odlazak u stečaj, dok će njegovu djelatnost, pod upravljanjem Vjere Marić, nastaviti novi 3. maj.

Još prije Vjere Marić, u velikoj brodogradnji na riječkom području dokazala se i dobro je poznato ime Sandre Uzelac, dugogodišnje čelnice riječkog Viktora Lenca. U samom menadžerskom vrhu tog remontnog škvera ona je još od izlaska tvrtke iz stečajnog postupka 2008., a nakon što je bila jedina članica uprave lani u ožujku i formalno je imenovana njezinom predsjednicom.

Lenac, koji je u vlasništvu talijanske grupacije Palumbo, godinama uspješno posluje, čak i u uvjetima globalnih nestabilnosti koje ne jenjavaju bilježi popunjenost kapaciteta, a jedan od poslova po kojemu je ovo remontno brodogradilište prepoznato u javnosti su oni koje Lenac obavlja za američku ratnu mornaricu, na kojima će biti angažiran i ove godine.

Najduži menadžerski staž u brodograđevnoj branši definitivno ima Gordana Deranja. Još od 1998. na čelu je pulskog Tehnomonta, koje je srednje veliko brodogradilište, poznato po gradnji specijaliziranih brodova od aluminija, ponajviše brodova za ribarenje i radnih brodova, s time da ona nije samo predsjednica Uprave, nego je i suvlasnica.

“Koliko znam, samo još u Južnoj Koreji jedno brodogradilište ima predsjednicu Uprave, mi smo doista raritet, ne samo u Hrvatskoj i Europi, nego i svjetskoj brodogradnji”, kaže Deranja. Činjenica da vodi kompaniju u ovoj branši zna ponekad predstavljati iznenađenje za sugovornike, no u samoj kompaniji to prihvaćaju, svjesni da tvrtka uspješno posluje, a prihvaćaju to i u drugim tvrtkama s kojima se surađuje, iako, kako kaže, nije bila rijetkost da kod upoznavanja najprije zapitaju “a vi ste iz financija?”. Kao i Lenac, Tehnomont uspješno posluje i trenutačno ima punu zaposlenost.

Deranja uz smijeh komentira i kako se to što žene vode škver u Hrvatskoj pokazuje i dobrim, jer baš ta brodogradilišta nisu propala. Tu teoriju, doduše, Vjera Marić u 3. maju tek treba potvrditi. Ta tvrtka je preuzela sve zaposlenike iz “starog” 3. maja, a upućeni kažu kako trenutačno jedinim poslom, gradnjom trupa i dijelom opremanja velikog polarnog kruzera koji u Rijeci gradi australski Scenic, teško može dugo držati stabilnim poslovanje i pokrivati plaće za 500-jak radnika. Drugim riječima, potrebni su dodatni poslovi. U ova tri brodogradilišta, inače, zaposleno je oko 1200 radnika, uglavnom muškaraca, piše Poslovni dnevnik.

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari