DIPLOMATSKE IGRE

Kako su Amerikanci uspjeli blokirati kinesku investiciju u Hrvatskoj: Ovaj megaprojekt u Washingtonu je bio znak za uzbunu

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Hrvatska vlada poništila je u siječnju 2021. natječaj bez objašnjenja da bi ga zatim ponovno raspisala

Ugledni Wall Street Jorunal (WSJ) raspisao se o umiješanosti SAD-a u blokadu kineske investicije u Hrvatskoj.

Naime, prije tri godine, tri kineske tvrtke dobile su ponudu za 50-godišnji ugovor o izgradnji i upravljanju novim modernim brodsko-kontejnerskim terminalom u Rijeci. Kako navodi WSJ, dogovor je to koji je ‘upalio alarm’ u Washingtonu koji je zatim pokrenuo intenzivnu, zakulisnu diplomatsku kampanju kako bi uvjerio Hrvatsku da se drži podalje od Kine.

Amerikanci su također tiho podržali alternativnu ponudu danskog brodarskog diva A.P. Moller-Maersk A/S te u konačnici, zajedno s EU-om, pomogli blokiranju kineskih ambicija. Hrvatska vlada poništila je u siječnju 2021. natječaj bez objašnjenja da bi ga zatim ponovno raspisala i dodijelila 2,7 milijardi eura vrijednu koncesiju APM Terminalsu, jedinici Maerska, i ENNA Logic, hrvatskoj logističkoj tvrtki.

“Nije bilo izravne intervencije, ali su postojali određeni signali. To je bilo osjetljivo pitanje”, kazao je u intervjuu ministar Oleg Butković, navodi WSJ.

Važna luka za NATO

Napori američke diplomacije pokazuju kako izgleda šira strategija suprotstavljanja utjecaju Pekinga u Europi. I Trumpova i Bidenova administracija lobirale su kod europskih vlada s ciljem ograničavanja Pekinga u stratešku infrastrukturu, uključujući luke i željeznice, energetske mreže i tvornice poluvodiča.

Rijeka je bila posebno zabrinjavajuća za Washington jer je NATO savez koristio luku za dopremanje vojne opreme u Europu i iz nje, a američka mornarica za održavanje i popravak brodova. “To bi otežalo NATO-u i drugim zemljama da proguraju stvari kroz luku, da je kontrolira kineska tvrtka”, prisjetio se W. Robert Kohorst, američki veleposlanik u Hrvatskoj u to vrijeme, koji je svoju zabrinutost izrazio i premijeru Andreju Plenkoviću.

Kako navodi WSJ, američki dužnosnici bili su šokirani kada se činilo da će kineske tvrtke osigurati prava na projekt. “Bili smo posebno alergični na ideju o lukama koje su u vlasništvu ili kojima upravlja Kina”, rekao je Matthew Pottinger, koji je bio zamjenik savjetnika za nacionalnu sigurnost predsjednika Donalda Trumpa.

Za Hrvate 90 dana bez vize

Amerikanci su isticali da je Hrvatska cijenjena članica i NATO-a i Europske unije te da bi mogla dobiti bolji posao za luku, a hrvatska vlada poduzela je zatim neobičan korak poništavanja prvog lučkog natječaja i raspisivanja drugog.

Pritisak nije bio jedini razlog. Bila je tu i pandemija covida-19, a ministar Butković istaknuo je da bi novi propisi EU-a o izravnim stranim ulaganjima, doneseni 2019., doveli do dodatnog nadzora nad kineskom kandidaturom. Ono što je najvažnije, rekao je Butković, prvi je natječaj napisan bez jamstava o tome koliko će tereta stvarno protjecati kroz riječku luku – što su američki dužnosnici više puta ponavljali, dok je jedan Hrvat uključen u pregovore izjavio da su neki u Hrvatskoj bili zabrinuti da Kina, sa svojim udjelima u lukama diljem Europe, želi razvijati Rijeku, ali ne i koristiti je aktivno, već samo druge sprječavati u tome.

Hrvatski dužnosnici su pak, u razgovorima oko Rijeke, podsjetili Amerikance na dugogodišnju želju Zagreba da Hrvatska uđe u američki Visa Waiver Program i ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja. Hrvatski građani su tako u rujnu 2021. dobili mogućnost posjeta SAD-u 90 dana bez vize, a porezni sporazum potpisan je u prosincu 2022. Američki i hrvatski dužnosnici kazali su da ne postoji izravna naknada na odluku o luci.

Izgradnja u riječkoj luci trebala bi biti gotova do svibnja 2025., a očekuje se da će danska brodarska tvrtka Maersk biti glavni klijent luke.

Dizalice kao alati za špijuniranje?

Kina širi svoje interese u lukama diljem Europe, u zemljama poput Španjolske, Belgije i Grčke, gdje ima većinski udio u lučkoj upravi Pirej. Prošle godine Washington je komentirao kineski plan da preuzme zapovjednu ulogu u luci Hamburg, čemu su se protivili i neki članovi koalicijske vlade njemačkog kancelara Olafa Scholza. Tako je udio kineske oceanske brodarske tvrtke smanjen s 35 posto na 24,9 posto i neće imati utjecaja na odluke o upravljanju lukom.

Dužnosnici američke nacionalne sigurnosti izrazili su posebnu zabrinutost zbog sve veće uloge Kine u strateškim pomorskim lukama. Godine 2021. američke obavještajne agencije otkrile su da Kina potajno gradi vojni objekt na terminalu komercijalne luke u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i potaknule su zaljevsku zemlju da zaustavi gradnju. Prošle je godine američka delegacija posjetila Ekvatorijalnu Gvineju, pozivajući je da odbije kinesku ponudu za izgradnju vojne baze na atlantskoj obali te zemlje. Ishod tog američkog pokušaja uvjeravanja ostaje nejasan.

Nedavno su neki američki dužnosnici izrazili zabrinutost da bi se divovske dizalice koje je proizvela Kina i koje rade u lukama u SAD-u i diljem svijeta mogle koristiti kao alati za špijuniranje. Kina također ima pristup golemim podacima o svjetskim tokovima tereta putem svoje široko korištene mreže podataka o teretu pod nazivom Logink.

SAD će morati pažljivo birati svoje bitke s obzirom na zapovjednu ulogu Kine u globalnim lukama i brodarstvu, rekao je Isaac Kardon, stručnjak za kinesku pomorsku strategiju u istraživačkom centru Carnegie Endowment for International Peace. “Bit će vrlo teško bilo kojoj američkoj administraciji stati na kraj Kini na svakom koraku”, rekao je Kardon, prenosi Net.hr.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari