U 2021. godini, 16 najvećih svjetskih proizvođača automobila povećalo je svoju dobit za 168 posto u odnosu na prethodnu godinu s 50 milijardi eura na rekordnih 134 milijarde eura, unatoč tome što je prodaja porasla samo za 1,2 posto u usporedbi s povijesno lošim razinama iz 2020. godine
Iako proizvođači automobila rade manje automobila, izgleda da zarađuju više novca, piše Politico. To je zato što globalna nestašica poluvodiča pogoršana ratom u Ukrajini koji je ograničio opskrbu kabelskim svežnjima i drugim komponentama, potiče proizvođače automobila da koriste oskudne zalihe na svojim najskupljim modelima.
U 2021. godini, 16 najvećih svjetskih proizvođača automobila povećalo je svoju dobit za 168 posto u odnosu na prethodnu godinu s 50 milijardi eura na rekordnih 134 milijarde eura, unatoč tome što je prodaja porasla samo za 1,2 posto u usporedbi s povijesno lošim razinama iz 2020., prema analizi koju je napravio EY savjetovanje.
Taj se trend nastavlja i ove godine, a proizvođači automobila povećali su profit za 19 posto u prvom tromjesečju, dok je ukupna prodaja pala za 11 posto, prema EY-u. “Proizvođači automobila trenutačno ne prate proizvodnju, pa prednost imaju premium modeli jer su njihove marže veće”, rekao je Matthias Heck, analitičar automobila u Moody’su.
Porsche povećao prodaju
Strategija ima ekonomskog smisla, no stvara zabrinutost oko ekologije jer teški modeli poput SUV-a imaju veće emisije od manjih automobila. Također, postoji zabrinutost da proizvođači automobila preferiraju luksuzna električna vozila, a ne manje profitabilna i jeftinija električna vozila, koja također imaju niže ispuštanje CO2.
Volkswagen grupa povećala je svoju dobit u 2021. godini za 75 posto na više od 15 milijardi eura, dok je prodaja pala za 600.000 jedinica. Proizvođač automobila dao je prioritet raspodjeli čipova i proizvodnje svojim premium vozilima visoke marže iz Porschea i Audija, zanemarujući svoje povoljnije marke kao što su Škoda i Seat. Porsche je 2021. godine povećao prodaju za čak 10 posto u odnosu na prethodnu godinu, prodavši više od 300.000 automobila prvi put u svojoj povijesti. Nasuprot tome, prodaja marke Seat u 2021. pala je za 2 posto na oko 390.000 jedinica, dok je proizvodnja Škode pala za gotovo 15 posto na oko 800.000 jedinica.
Francuska grupa Renault koristi istu strategiju. Nakon gubitka od oko 8 milijardi eura 2020., izvršni direktor Luca de Meo je početkom 2021. najavio ono što je nazvao “Renaulution”, a to je “premještanje cijele tvrtke s količine na vrijednost”. Kao rezultat toga, proizvođač automobila povećao je svoju dobit u 2021. na oko 9 milijardi eura, unatoč padu prodaje za 4,5 posto. Prema predviđanjima, manjak čipova ublažit će se do iduće godine. “Očekujemo oporavak u drugoj polovici godine, ali ove godine nećemo vidjeti normalnu situaciju”, rekao je Heck.
U svibnju je Mercedes-Benz najavio planove za promjenu linije modela i fokusiranje prvenstveno na proizvodnju luksuznih automobila. Prema toj strategiji, čak tri četvrtine njegovih ulaganja ide u luksuzne automobile, dok će kompaktni modeli poput A i B klase prema nekim najavama biti ukinuti. VW-ova marka Audi kreće se u istom smjeru. Čelnik Audija Markus Duesmann rekao je za Frankfurter Allgemeine u svibnju da će proizvođač automobila ograničiti proizvodnju svojih modela niže klase i “usredotočiti se na ono što radimo najbolje: premium automobile”.
Luksuz je rizik za okoliš
Prema Moody’su, premium segment će u srednjoročnom i dugoročnom razdoblju nadmašiti cjelokupno tržište automobila, rastući oko 1 posto brže godišnje. Unatoč rastu cijena na tržištu automobila, potražnja nije pod pritiskom i knjige narudžbi proizvođača su pune. “Unatoč svim trenutnim geopolitičkim krizama, sve je više bogatih ljudi koji se žele počastiti nečim posebnim”, rekao je analitičar EY-a Peter Fuß.
Međutim, strategija luksuza predstavlja rizik za okoliš, upozorila je Marion Tiemann, stručnjakinja za mobilnost u Greenpeaceu. “Proizvođači automobila koji žele prodati više luksuznih automobila usred klimatske krize, oskudnih resursa i prenapregnutih planetarnih granica dio su problema, a ne rješenja”, rekla je. Strategija ne samo da neodgovorno koristi resurse, već i odgađa nužni prijelaz s automobila s unutarnjim izgaranjem na električna vozila, ustvrdila je, dodajući da također usmjerava tržište električnih vozila prema luksuznim modelima, piše Net.hr.