
Jedna od najvećih promjena u hrvatskom obrazovnom sustavu kreće već ove jeseni — modularna nastava dolazi u prve razrede srednjih škola. Iako se radi o reformi koja se priprema godinama, još uvijek postoji mnogo nejasnoća i zabrinutosti, osobito među nastavnicima i sindikatima.
Ono što je sigurno: umjesto dosadašnjih cjelogodišnjih predmeta s fiksnim brojem sati tjedno, učenici će imati nastavu organiziranu u fleksibilnije module. Moduli će sadržavati povezana teorijska i praktična znanja, a naglasak će biti na integriranom učenju i projektnoj nastavi.
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih ističe kako je cilj modularne nastave bolje povezivanje različitih znanja i vještina, više praktičnog rada, kao i brže prilagođavanje tržištu rada. Time se učenicima omogućuje specijalizacija unutar svoje struke kroz izborne module, ovisno o njihovim interesima i potrebama zajednice.
No, unatoč reformskim namjerama, sindikati upozoravaju na niz problema. Upozoravaju na mogući pad kvalitete nastave, neujednačeno provođenje među školama, izostanak stranih jezika u nekim kurikulima, kao i rizik smanjenja satnice za neke nastavnike. Iako su tražili odgodu, ministar obrazovanja Radovan Fuchs jasno je poručio da promjene kreću – i nema povratka.
Reforma je prvi put isprobana u devet strukovnih škola još 2023. godine, unutar mreže Regionalnih centara kompetentnosti, a od jeseni se širi na nacionalnu razinu. Ukupno je izrađeno 147 novih strukovnih kurikula, koji zamjenjuju prijašnjih 251 nastavnih programa, uz objedinjavanje srodnih zanimanja.
Modularna nastava omogućuje nastavnicima veću slobodu u planiranju sadržaja i odabiru metoda poučavanja, a učenicima jasnije ishode učenja i mogućnost da kroz praksu usvoje konkretna znanja. Nastava se više neće odvijati isključivo u učionicama – uključeni su i laboratoriji, radionice te učenje kroz rad kod poslodavaca.
Ipak, mnoge škole se još uvijek osjećaju nespremnima, a među nastavnicima vlada zabrinutost. Posebno su osjetljiva pitanja oko satnice i uključenosti općeobrazovnih predmeta, poput stranih jezika. Agencija tvrdi da će se jezične kompetencije stjecati i unutar stručnih modula, kada je to potrebno.
Iako sustav još traži odgovore na brojna pitanja, Ministarstvo obrazovanja i Agencija poručuju da su sve pripreme završene i da se reforma neće odgađati, prenosi Net.hr.