ŠTO NAS ČEKA U TRGOVINAMA?

Provjerili smo hoće li u trgovačkim lancima padati cijene nakon smanjenja PDV-a; Evo kakvo je stanje

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Vladina najava smanjenja PDV-a na hranu, higijenske uloške, tampone i ulaznice za sportska i kulturna događanja trebala bi se preliti i na same cijene. No, na potezu su trgovine, a mi smo u velikim trgovačkim lancima provjerili što nas čeka

Vlada je u srijedu donijela sveobuhvatan paket mjera koji ima za cilj ublažiti rast cijena energenata za tvrtke i građanstvo.

Kao dio paketa teškog 4,8 milijardi kuna je i smanjenje PDV-a na hranu, a ministar financija Zdravko Marić je objasnio kako će isto na snagu stupiti od 1. travnja. PDV na hranu će tako s 13 posto pasti na pet posto i to na svježe meso i ribu, jaja, voće, povrće, jestiva ulja i masti, dječju hranu, troškove u poljoprivredi, sadnice, gnoj i pesticide te s 25 posto na pet posto za maslac i margarin. Niži će PDV biti i na higijenske uloške i tampone, i to s 25 posto na 13 posto.

Vladinoj odluci unatoč, to ne mora značiti da će cijene svih tih proizvoda nužno biti manje jer trgovci mogu povećati maržu za onaj postotak za koliko je smanjen PDV te na taj način sebi priskrbiti dodatan prihod, piše Andrej Jelušić za Net.hr.

‘Označit ćemo ih, zašto ne?’ 

“Svjesni smo tih okolnosti i činjenice da smo tržišno gospodarstvo. Želimo da stopa PDV-a bude reflektirana i u cijeni. Održali smo sastanke sa socijalnim partnerima, sindikatima i predstavnicima umirovljenika. Svi su iskazali pitanje slično vašem, da ovo smanjenje PDV-a bude pretočeno u smanjenje cijena. Mislim da svi prepoznaju našu namjeru”, rekao je Marić.

Povezani VIDEO:

“Logika je jasna, ako ćemo vidjeti subjekte koji će ići s većim poskupljenjima, to ćemo detektirati. Ako će netko bez razloga dizati cijene gledat ćemo da ih označimo, zašto ne? Javno ćemo objaviti tko su oni koji se bave nedopuštenom praksom”, rekao je ministar gospodarstva Tomislav Ćorić.

S tim se slaže i premijer Andrej Plenković koji je pozvao na društvenu odgovornost i solidarnost.

“Svi akteri koji postoje sada u razdoblju pred nama neka dignu glas da se vidi tko je taj koji želi profitirati na ovoj situaciji, da zarađuje više nego što bi bilo etično u ovom trenutku. Ministarstvo gospodarstva treba pratiti cijene i najlakše ih je objaviti na nekoj internetskoj stranici. Treba nam i uska suradnja u Udrugom potrošača. Ako se netko bavi usklađivanjem cijena, onda je to kartel. Postoje instrumenti u zakonu i za to”, rekao je Plenković.

‘Profitirat će kupci’ 

Stoga smo i samo odlučili provjeriti hoće li najveći trgovački lanci u Hrvatskoj krenuti s ovom nepoštenom praksom ili će hrana zaista pojeftiniti s nižim PDV-om. Većina njih tvrdi da će cijene navedenih namirnica pasti kada padne i sam PDV jer, kako navode, kupci su im na prvom mjestu. Pritom mnogi naglašavaju da ne mogu utjecati na rast cijena uslijed nekih drugih faktora.

Da će se razlika u manjem PDV-u sliti u džepove građana potvrdili su nam i iz KTC-a. “KTC će na svoje kupce u potpunosti prenijeti najavljeno sniženje PDV-a na određene proizvode. Odluku Vlade u skladu sa zakonskim propisima vezano za smanjenje PDV-a od  01.04.2022. u potpunosti ćemo ispoštovati i cijene formirati bez podizanja marže. Nažalost, na eventualna povećanja cijena od strane proizvođača ne možemo utjecati”, rekla nam je predsjednica Uprave KTC d.d. Daliborka Kranjčić.

Isto su nam potvrdili i u Sparu istaknuvši kako pozdravljaju mjere koje je objavila Vlada. “SPAR Hrvatska će primijeniti objavljene mjere i sniziti stope PDV-a na spomenute proizvode”, priopćili su.  Kaufland je također potvrdio da će u potpunosti poštivati odluku hrvatske Vlade. “Kaufland Hrvatska će cijene uskladiti s novom, smanjenom stopom PDV-a tako da će iste sveukupno biti niže, a sve kako bi naši kupci profitirali od donesene odluke”, rekli su nam.

‘Nećemo dizati marže’ 

“Nastavno na najavu Vlade RH o smanjenju stope PDV-a na određene proizvode, Konzum će u skladu sa zakonom i potpuno transparentno na navedene proizvode primjenjivati novu stopu PDV-a. Želimo naglasiti kako navedeno smanjenje PDV-a ni u kojem slučaju nećemo koristiti za povećanje svoje marže već ćemo ga u potpunosti prenijeti na naše kupce”, obećali su u najraširenijem trgovačkom lancu u Hrvatskoj.

Da je vladina odluka o nižem PDV-u “svetinja” i da neće zbog nje povećavati marže tvrde i u Tommyju. “Primjenom novih, sniženih stopa PDV-a, Tommy će prilagoditi maloprodajne cijene proizvoda na koje se primjenjuju nove stope, sukladno zakonskim odredbama. Cjelokupno sniženje stopa poreza reflektirat će se na niže cijene za kupce, uz napomenu da ovakvu situaciju nećemo koristiti za podizanje trgovačkih marži”, rekli su.

Isto nam je potvrdio i drugi trgovački lanac koji je raširen u Dalmaciji. “Na cijene artikala utječe niz vanjskih čimbenika, kao posljedica globalnih i lokalnih ekonomskih kretanja, situacije u nabavi i opskrbi roba te, konačno, i poreznih politika. Nama u Studencu kupci su na prvom mjestu te se nastavljamo voditi njihovim zadovoljstvom i osiguravati im dostupnost proizvoda uz ugodno iskustvo kupnje i kvalitetu usluge. Aktivno pratimo sva tržišna kretanja i ponašamo se u skladu s njima te radimo sve radnje kojima je imperativ zadovoljstvo kupaca“, poručili su iz Studenca.

Niže cijene i prije manjeg PDV-a 

Iz trgovačkog lanca Lonia također kažu kako će sniziti cijene nakon provođenja odluke i to u potpunosti za svu onu hranu za koju je Vlada najavila niži PDV. S obzirom da će se dio robe sniziti s 13 na 5 posto PDV-a, a manji dio s 25 na 5 posto sniženja krajnjih cijena bi trebala u većem dijelu iznositi oko 7 posto, a u manjem dijelu (gdje se snižava PDV s 25 na 5 posto) čak i 15 posto, precizirali su.

“Koliko će točno hrana pojeftiniti ovisi o cijenama drugih inputa, kao što je cijena energenata i nabavne vrijednosti robe, ali vjerujemo da će se najveći dio trgovaca ispoštovati sniženja cijena u apsolutnim iznosima smanjenja PDV-a”, rekli su nam iz Lonije dodajući da će cijene sniziti i prije vladina roka od 1. travnja, vrlo vjerojatno u drugoj polovici ožujka.

Lidl je također odlučio preduhitriti Vladu te tvrde da će prvi sniziti cijene svježeg mesa i ribe, jaja, voća i povrća, jestivih ulja i masti, dječje hrane te uložaka i tampona, i to čak mjesec dana prije stupanja na snagu odluke Vlade. Počevši već od 1. ožujka 2022., Lidl će tako sniziti cijene svih navedenih proizvoda iz redovne ponude u pojedinoj kategoriji.

“Lidl Hrvatska ovim potezom još jednom dokazuje da su mu kupci, uz zaposlenike, na prvom mjestu te da je Lidl cijena uistinu garancija najboljeg omjera cijene i kvalitete. Smanjenje stope PDV-a na hranu bit će s 13 na 5 posto, i to za svježe meso i ribu, jaja, voće, povrće, jestiva ulja i masti te dječju hranu. PDV na higijenske uloške i tampone bit će snižen s 25 na 13 posto”, priopćili su iz Lidla.

Upit o smanjenju cijena hrane nakon odluke Vlade o nižem PDV-u poslali smo i ostalim trgovačkim lancima u Hrvatskoj, ali do pisanja ovog članka ih nismo dobili.

Što je s cijenama ulaznica? 

Osim na dio hrane, higijenske uloške i tampone, Vlada je donijela odluku i o smanjenju PDV-a na ulaznice za sportske, kulturne i ostale priredbe s 25 i 13 na pet posto. Ovo će pak smanjenje PDV-a manje utjecati na samu cijenu ulaznica jer su mnoge kulturne institucije već izuzete od plaćanje istog, ili ga već plaćaju po manjoj stopi.

Tako je, primjerice, zagrebačka Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski već oslobođena plaćanja PDV-a prema Zakonu o porezu na dodanu vrijednost. Prema istom zakonu kino dvorane plaćaju PDV od tek 5 posto.

Viši PDV plaćaju tek organizatori komercijalnih koncerata, a iz Eventima, tvrtke koja prodaje ulaznice u ime organizatora, nam kažu da ne mogu predvidjeti hoće li doći od promjene cijena koje su u potpunoj nadležnosti organizatora, piše Andrej Jelušić za Net.hr.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari