Raste zabrinutost oko privatnosti na internetu: ‘To bi trebalo biti jednostavno kao i navući zavjese’

Idi na originalni članak
Foto:Glenn Carstens-Peters/Unsplash

Skandali povezani sa podacima na mreži su doveli do povećane zabrinutosti oko moći koju nosi vlasništvo nad informacijama

Oglas

“Dopuštamo tim kompanijama da gospodare našim životima i na tome zarađuju”, rekao je Edward Armstrong, freelance pisac i savjetnik iz Newcastle-a u Velikoj Britaniji.

Edward je odustao od korištenja usluga internetskih velikana kao što su Google i Facebook i sada koristi njihove puno manje konkurente koji obećavaju veći stupanj privatnosti, piše BBC.

“Snaga velikih pružatelja usluga tipa Google i Facebook mi stava neugodu. Mislimo da je sve besplatno, ali cijena su naši podaci i privatnost”, rekao je.

Ako Google zna što smo sve pretraživali, onda ima detaljni katalog naših interesa, želja i strahova. Facebook zna tko su nam prijatelji, što volimo i o čemu razgovaramo online.

Skandali povezani sa podacima na mreži su doveli do povećane zabrinutosti oko moći koju nosi vlasništvo nad informacijama. Facebooku prijeti kazna od pet milijardi dolara za njegovu ulogu u zloglasnoj zlouporabi podataka od strane organizacije za političko savjetovanje Cambridge Analytica.

Zabrinutost raste. Anketa koju su prošle godine proveli digitalna agencija Rad Campaign te analitička firma Lincoln Park Strategies pokazala je da tri od pet ispitanika u Sjedinjenim Američkim Državama ne vjeruje društvenim mrežama po pitanju zaštite njihove privatnosti.

Ipak, u moru nepovjerenja, neki vide priliku. Postoji li potražnja za tražilicama koje ne spremaju podatke?

DuckDuckGo je 2008. osnovano Gabriel Weinberg s ciljem da stvori tražilicu sa boljim rezultatima i manje spama.

Tražilica, koja bilježi oko 50 milijuna pretraga dnevno, radi na istom principu kao i Google, ali njeguje jednostavnu politiku privatnosti da ne sprema i ne dijeli osobne informacije.

“Sa tražilicama dijelimo najintimnije informacije, financijske, medicinske i slično, i te bi informacije trebale biti privatne, a ne biti korištene kako bi se stvarali profili osoba i ciljano im se slao sadržaj”, poručio je Daniel Davis, komunikacijski menadžer kompanije i dodao da ljudi zaslužuju privatnu alternativu bez kompromisa.

“DuckDuckGo Search rezultate dobiva iz nekoliko izvora, pa možemo pružiti relevantne rezultate bez pohrane povijesti pretraživanja ili profila korisnika”, rekao je Davis.

Tehnologija njihove aplikacije ide i korak dalje, štiteći korisnike gdje god išli na internetu tako što blokiraju bilo koju treću stranu koja možda prati korisnika u pozadini, automatski koristeći sigurne veze do internetskih stranica te pokazujući stupanj privatnosti za svaku posjećenu stranicu.

DuckDuckGo je besplatan i zarađuje kroz oglašavanje, ali se oglasi koje prikazuje ne temelje na vašoj povijesti pretraživanja. Ako primjerice u tražilicu upišete ‘auto’, moguće je da ćete vidjeti oglase povezane sa automobilima, ali to neće biti povezano sa bilo čime što ste prethodno pretraživali.

“Smatramo da Internet ne bi trebao biti tako jezivo mjesto, a dobivanje privatnosti bi trebalo biti jednostavno kao i navući zavjese”, rekao je Davis i dodao kako se nadaju da će biti primjer koji će drugi slijediti.

A drugi ga i slijede. ProtonMail je postao najveći svjetski pružatelj šifriranog e-maila, sa 20 milijuna korisnika.

Mailove izmijenjene između Proton Mail računa automatski štiti tzv. end-to-end enkripcija, što znači da su poruke vidljive isključivo pošiljatelju i primatelju.

“Poruke su šifrirane prije nego što stignu do naših servera, tako da ih čak ni mi ne možemo pročitati”, poručio je Andy Yen, osnivač ProtonMail-a.

ProtonMail je također besplatan, a zaradu dobiva preko naplate nadogradnji i dodatnog prostora.

“Posljednjih nekoliko godina vidimo kako nam se sve više i više korisnika i malih poduzeća pridružuje, većinom oni koji su postali svjesniji kako se njihovi podaci skupljaju i koriste od strane kompanij i vlasti”, izjavio je Yen.

Slična besplatna sigurna usluga Brave tvrdi da blokira praćenje i profiliranje korisnika, štiteći privatnost i osiguravajući brže pretraživanje. Zarađuje preko oglašavanja, ali korisnici imaju mogućnost preusmjeravanja tih sredstava svojim omiljenim stranicama.

Brave kaže da mjesečno ima 8,7 milijuna aktivnih korisnika, a glavni službenik proizvoda David Temkin vjeruje da će taj broj samo rasti usporedno sa svijesti  o “negativnim učincima nadzorne ekonomije”.

Usprkos alternativama Facebook raste nikada većom brzinom, dosežući 2.45 milijardi korisnika mjesečno u 2019., pri čemu su i WhatsApp i Google također u usponu.

Nije lako napustiti takve platforme. Edward Armstrong kaže da većina njegovih vršnjaka i dalje bez zadrške koristi spomenute usluge i aplikacije, dok on plaća kvalitetu i veću privatnost.

“Koristim ProtonMail umjesto Gmail-a, DuckDuckGo umjesto Google-a, Firefox umjesto Chrome-a i Signal umjesto WhatsApp-a”, rekao je.

Iako njegovi prijatelji i dalje koriste mainstream pružatelje usluga, nada se da će se u budućnosti to promijeniti, piše BBC.

Vijesti.hr

Exit mobile version