Donosimo što napraviti s osobnim dokumentima kojima je istekao rok važenja
Ravnatelj HZJZ-a, Krunoslav Capak, danas je odgovorio na pitanje kad bi se službeno mogao proglasiti kraj pandemije koronavirusa te otkrio da bi se to moglo dogoditi prije početka ljeta.
“Vrlo je malo vjerojatno da će se to dogoditi prije petog mjeseca. Sljedeći sastanak Odbora za hitna stanja koji donosi odluku o kraju pandemije će biti u petom mjesecu, uoči skupštine Svjetske zdravstvene organizacije u Ženevi koja je oko 20. svibnja”, rekao je Capak nakon predstavljanja Nacionalnog programa ranog otkrivanja raka debelog crijeva.
Podsjetimo, Hrvatska je 11. ožujka 2020. izmijenila nekoliko zakona kako bi produljila trajanje osobnih iskaznica, vozačkih i boravišnih dozvola, putovnica i oružanih listova do 30 dana nakon proglašenja kraja epidemije.
Promjena dokumenata
Većina epidemioloških mjera je ukinuta, ali na snazi je ostala obveza nošenja maski u zdravstvenim objektima, uključujući i ljekarne te u ustanovama socijalne skrbi. Na snazi je ostala i mjera produljenog trajanja osobnih dokumenata kojima je za vrijeme epidemije istekao rok važenja.
“Osobne iskaznice i putovnice kojima je istekao rok važenja za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID-19 su važeće, sukladno Zakonu o dopuni Zakona o osobnoj iskaznici i Zakonu o dopuni Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana. Dakle, stranke ne moraju podnositi zahtjev za izdavanje navedenih isprava zbog isteka roka važenja najdulje 30 dana od dana proglašenja prestanka epidemije, međutim, neovisno o prolongiranju roka važenja isteklih osobnih isprava mogu podnijeti zahtjev za izdavanje novih isprava, a što u pravilu u većem broju slučajeva i čine s popuštanjem epidemioloških mjera”, poručili su nam iz Ministarstva unutarnjih poslova prošle godine.
“Svakako valja istaknuti kako putovnica i vozačka dozvola nisu obvezne isprave i građani ih ne moraju ishoditi nakon isteka važenja ako ne namjeravaju putovati u zemlje za koje je potrebna putovnica, odnosno ako ne namjeravaju upravljati vozilom”, istaknuli su iz MUP-a na svojim stranicama.
Za izradu osobne treba doći u policijsku upravu
MUP moli građane da što prije podnesu zahtjev za izradom novih dokumenata kako bi se izbjegle gužve. Za podnošenje zahtjeva za zamjene isteklih osobnih iskaznica MUP preporuča uslugu rezerviranja reda čekanja putem mobilne aplikacije eRedomat, odnosno rezervacija termina za pojedine poslovne procese.
Putem mobilne aplikacije moguće je rezervirati termine za podnošenje zahtjeva za izdavanje osobne iskaznice, putovnice i vozačke dozvole, za preuzimanje izrađenih osobnih iskaznica, putovnica i vozačkih dozvola te reguliranje prebivališta.
Samo za izradu osobne iskaznice potrebno dolaziti u policijsku upravu, dok se ostale usluge mogu obaviti putem sustava eGrađani. Oni koji uz prijavljeno prebivalište na području Hrvatske imaju i prijavljeno boravište, zahtjev za izdavanje osobne iskaznice mogu podnijeti u policijskoj upravi, odnosno policijskoj postaji koja obavlja i upravne poslove, mjesno nadležnoj prema mjestu svojeg boravišta.
Osoba koja nema prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj, a kao hrvatski državljanin je ishodovala osobnu iskaznicu s prebivalištem izvan RH, zahtjev za izdavanje osobne iskaznice podnosi u bilo kojoj policijskoj upravi, odnosno policijskoj postaji u Republici Hrvatskoj koja obavlja i upravne poslove.
MUP savjetuje građanima da aktiviraju eOI elektroničku uslugu osobnih iskaznica kako bi mogli koristiti sve usluge koje nude eGrađani. Nakon preuzimanja novih osobnih iskaznica građani mogu u prostorima policijskih postaja i uprava koristiti pomoć stručnih osoba za aktivaciju elektroničkih osobnih iskaznica na posebnim konzolama koje su postavljene u većem broju policijskih uprava, piše Net.hr.