Što nas čeka u 2022.: Neke od izmjena koje stupaju na snagu tiču se i prometa. Prema odluci Europske komisije, od 6. srpnja 2022. godine svi novi modeli/vrste vozila bit će obavezni imati tempomat, a što se tiče Hrvatske, u planu su neke izmjene Zakona o sigurnosti prometa
Od 1. siječnja 2022. godine neke će se stvari u Hrvatskoj promijeniti – nešto se mijenja na bolje, a neke će se stvari možda promijeniti i na gore. U seriji tekstova Net.hr donosi najvažnije stvari koje će utjecati na živote građana.
Jedna od promjena koja nam stiže u 2022. godini – doduše, ne odmah s 1.1.2022. – su promjene koje se odnose na naše limene ljubimce, ali i na izmjene i dopune Zakon o sigurnosti prometa na cestama, piše Ines Brežnjak za Net.hr.
Izmjene zakona još nisu izglasane, ali su do sada izazvale brojne reakcije u javnom prostoru. Najspornija promjena odnosi se na liječnike, koji bi prođu li izmjene mogli raditi tuđi posao. Naime, predviđeno je da bi liječnici trebali prijaviti policiji sve pacijente vozače, koji zbog zdravstvenog stanja nisu sposobni za upravljanje vozilom.
Inteligentna prilagodba brzine postaje obavezna
Europska komisija odlučila je stati na kraj divljanju na prometnicama, ali i prometnim nesrećama koje se događaju zbog, kako ih policija naziva, jednog od “četiri ubojice” u prometu – prekoračenja brzine. Zbog toga je donesena odluka da će od 6. srpnja 2022. godine za sve nove modele/vrste vozila predstavljene na tržištu biti obavezan sustav Intelligent speed assistance (ISA), odnosno jednostavnije rečeno tempomat.
Za modelske generacije vozila koje će biti u prodaji prije spomenutog datuma, oprema će biti nužna od početka 2024. odnosno, ISA će postati obvezna za sve nove automobile koji će se prodavati od srpnja 2024.
“S Uredbom o općoj sigurnosti vozila (EU) 2019/2144, Komisija je poduzela mjere bez presedana kako bi pomogla prometnom sektoru i javnim tijelima da se pripreme za mobilnost sutrašnjice”, rečeno je.
Kako funkcionira ISA?
ISA koristi video kameru za prepoznavanje znakova brzine i/ili podatke o ograničenju brzine povezane s GPS-om kako bi obavijestio vozače o trenutnom ograničenju brzine i automatski ograničio brzinu vozila prema potrebi. Sustavi ne aktiviraju automatski kočnice, već jednostavno ograničavaju snagu motora sprječavajući vozilo da ubrza preko trenutne granice brzine, osim ako se ne poništi, piše Mobility and transport.
Ovaj sustav je dužan raditi s vozačem i ne smije ograničavati mogućnost djelovanja vozača u bilo kojem trenutku tijekom vožnje. ISA propis pruža četiri opcije za povratne informacije sustava vozaču, među kojima će proizvođači automobila moći birati između zvučnog upozorenja, vibracije, povratne informacije putem papučice gasa te preko funkcije kontrole brzine.
Prve dvije opcije povratne informacije ne interveniraju izravno, već samo daju upozorenja (prvo svjetlo i ako nema odgovora od vozača, odgođeno akustičko/vibrirajuće upozorenje), a ta upozorenja moraju biti što kraća kako bi se izbjegla potencijalna smetnja vozača.
Druga moguća povratna informacija oslanja se na snagu vraćanja pedale – ona će lagano gurnuti vozačevo stopalo unatrag kako bi vozač bio svjestan da treba usporiti. Vozač može zanemariti ovu povratnu informaciju i nadjačati sustav pritiskom malo jače na papučicu ubrzanja. Čak i u slučaju funkcije kontrole brzine, gdje se brzina automobila automatski lagano smanjuje, vozač može glatko nadjačati sustav dubljim pritiskom na papučicu gasa.
Hrvatsku čekaju izmjene zakona
Dok se ova izmjena odnosi na područje Europe, i nas u Hrvatskoj čekaju neke izmjene što se prometa tiče. Naime, najveća izmjena u prijedlogu izmjena Zakona o sigurnosti prometa trebala bi se ticati oduzimanja vozačkih dozvola zbog zdravstvenog stanja pacijenata, na što su posebno ljuti liječnici obiteljske medicine na koje se želi svaliti taj posao.
Nataša Ban Toskić, predsjednica Koordinacije liječnika obiteljske medicine, kazala je da će to dovesti do potpuno neujednačenog postupanja liječnika diljem Hrvatske jer je sve prepušteno subjektivnoj procjeni liječnika. Liječnici su istaknuli da bi prema tom zakonu, bez vozačke moglo ostati “pola Hrvatske”, odnosno primjerice vozači koje muče alergije i žgaravica.
“Sposobnost upravljanja vozilom može smanjiti i konzumiranje čitave palete lijekova. Iznenadili biste se da se tu nalaze i lijekovi protiv alergije i lijekovi za smanjenje lučenja želučane kiseline”, rekla je jednom prilikom Ban Toksić.
Prometni stručnjaci s kojima smo razgovarali kažu da će ta praksa dovesti do još jednog većeg problema, a to je bujanje crnog tržišta lijekova, jer će pacijenti izbjegavati konzultacije o lijekovima sa svojim liječnicima, baš kako ne bi izgubili vozačku. Sudski vještak za promet, Goran Husinec, mišljenja je da se taj zakon neće poštovati, jer liječnici neće “cinkati” svoje pacijente. Oni koji moraju prijavljivati nesposobne vozače su institucije, koje i sada slabo rade taj posao.
Osim toga, izmjenama zakona predviđa se povećanje iznosa kazne za prekršaj neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće) s 500,00 na 1.000,00 kuna. Također, novim zakonom reguliraju se i uvjeti sudjelovanja u prometu osobnih prijevoznih sredstava, kao što su električni romobili, električni monocikli, segway i slična prometala.
Hoće li taj zakon zaživjeti ili ne, za sada nije još poznato. No, činjenica je da je dio koji se odnosi na liječnike izazvao veliki odjek u javnosti i veliki otpor struke koja opravdano smatra da to nije njihov posao, piše Ines Brežnjak za Net.hr.