Još prije par tjedana Davorin Štern je govorio da je zabrinjavajuće što Rafinerija u Rijeci ne radi. INA i drugi tvrde da će s naftnim derivatima ipak sve biti OK
Još početkom ožujka naftni stručnjak Davorin Štern je pozivao da se učini što god je moguće kako bi se pokrenula Rafinerija nafte Rijeka.
“Sama činjenica da je ugašena rafinerija u Sisku, a da ona u Rijeci ne radi od studenoga do travnja, zabrinjavajuća je. Nama bi u interesu bilo da radi i rafinerija u Sisku, koju je MOL ugasio jer nije poslovala rentabilno, kao i ona u Rijeci, da funkcionira punim kapacitetom. No, MOL-u to očito na razini grupacije ne odgovara jer na taj način racionalizira troškove poslovanja”, komentirao je tada Štern za Slobodnu Dalmaciju.
U međuvremenu se rat Ruske Federacije u Ukrajini oduljio, što se Kremlja tiče neplanirano, Rusija je pod neviđenim sankcijama, Europska unija na sve načine nastoji što prije se otarasiti ovisnosti o fosilnim gorivima iz Rusije, a to se onda osjeti i na cijeni goriva.
Novi list u članku o Rafineriji nafte Rijeka kao jedinoj preostaloj rafineriji u Hrvatskoj, donosi odgovor INA-e da će to uskoro više ne bi trebalo biti tako:
“Rafinerija nafte Rijeka je započela s procesom pokretanja postrojenja, a tijekom travnja će raditi punim kapacitetom i proizvoditi derivate, odgovorili su nam iz Ine.”
Štern je vjerojatno itekako znao o čemu govori prije nekoliko tjedana.
Dodatna prednost Rafinerije u Rijeci je njen položaj na moru, neposredno uz Janafov terminal za prekrcaj sirove nafte, s kojim je direktno povezana, pa zato ne ovisi o uvozu sirove nafte iz Rusije ili s drugih crnomorskih izvoznih terminala na koje i brodari sve manje odlučuju slati svoje brodove.
Rijeka zato može uvoziti sirovu naftu iz bilo kojeg dijela svijeta. Unatoč takvom položaju, Rafinerija u Rijeci je 2020. preradila pet puta manje hrvatske nafte nego 2019.
Istodobno, MOL-ova rafinerija u Mađarskoj i Slovneftova u Slovačkoj (obje u sastavu MOL grupe), rade gotovo punim kapacitetom, a u Mađarskoj je većinu vremena i cijena goriva u maloprodaji u zadnjih pola godine bila osjetno niža nego u Hrvatskoj.
Novi list prenosi odgovor iz INA-e da, kako tvrdi, opskrba tržišta naftnim derivatima u Hrvatskoj nije ugrožena:
“Povećana potražnja za naftnim derivatima na pojedinim lokacijama u ponedjeljak je uzrokovala privremeni nedostatak određenih vrsta goriva zbog čega je došlo do pritiska na logistički lanac. Kompanija interventno, u skladu s logističkim kapacitetima, opskrbljuje maloprodajna mjesta sa svim vrstama goriva kako bi umanjila posljedice velike potražnje kupaca.”
“Napominjemo da INA ima dovoljnu količinu dizela koji se trenutačno uvozi s mediteranskog tržišta”, dodaje.
Početak proizvodnje u Rijeci trebao bi smanjiti neizvjesnost oko opskrbe derivatima, konstatira Novi list. Dalje prenosi i odgovor iz riječkog Adria Oila da niti oni ne smatraju da će biti nestašice derivata, prenose RTL Vijesti.