KOMENTAR NEVENA ŠANTIĆA

Kolumna | Neven Šantić: Riječani se pitaju hoće li Mrtvi kanal definitivno zamrijeti i ŠRD Luben preživjeti

Foto: Hrvoje Skočić/ Riportal

Luben (lubin, smudut, dut, brancin…) u nekim se dijelovima hrvatskog priobalja i otočja smatra kraljem ribe. Smješteno uz Mrtvi kanal gdje su privezane barke njegovih članova, Športsko ribolovno društvo Luben, pak, kralj je riječkih lučica

Piše: Neven Šantić

Posljednjih mjeseci, međutim, mnogi se Riječani pitaju hoće li ovaj dašak Mediterana na Mrtvom kanalu preživjeti u interesnoj odnosno pravno-zakonodavnoj zbrci usred koje se društvo našlo.

Malo je medijske pažnje posvećeno problemima Lubena, a i to što je objavljivano u posljednjih šest mjeseci bilo je više-manje nejasno. Nakon prelistavanja u međuvremenu skupljene obimne papirologije, evo pokušaja da se ukratko, najjednostavnije moguće, objasni zašto je problem nastao, tko ga je dodatno zakomplicirao i što moguće slijedi.

Sve počinje u svibnju 2020. godine

Sve počinje u svibnju 2020. kada Upravni odjel za pomorsko dobro, promet i veze PGŽ-a piše Lubenu obavještavajući ga da mu 31. kolovoza ističe koncesija za sportsku luku Mrtvi kanal te da se za obnovu konecesije mora obratiti Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture koje, po novim zakonskim rješenjima, vodi postupak za dodjelu koncesija za lučice s više od 200 vezova (na Mrtvom kanalu ih je 446).

U daljnjoj prepisci se ŠRD Lubenu od Ministarstva nalaže da prikupi svu potrebnu dokumentaciju kako bi mogao zatražiti koncesiju ili se javiti na natječaj za koncesiju kada on bude raspisan.

I tako je počela trka s vremenom

Bili su potrebni i geodetski elaborat i katastarski uvidi, utvrđivanje granica lučkog područja i još puno svakojakih dokumenata. Trajalo je to godinama, da bi naposljetku tek krajem svibnja 2023. godine stigla možda i ključna isprava – Tabularna izjava Luke Rijeka da Luben može koristiti katastarske čestice na Mrtvom kanalu, što bi bila podloga za zahtjevanje koncesije.

No, pokazat će se, bilo je to kasno jer je u međuvremenu Lubenu blokiran račun, a nitko s blokiranim računom ne može tražiti bilo što pa ni koncesiju.

Naime, dok se čekalo da Luka dostavi tabularnu izjavu, a trebalo joj je tri godine (?) protiv Lubena su podnesene dvije anonimne prijave, riječkoj Lučkoj upravi i Carinarnici, zbog sklapanja ugovora za privez s vlasnicima čamaca i nakon isteka stare i prije obnove nove koncesije.

A nakon što je krajem travnja ove godine od Područnog carinskog ureda Rijeka, ovlaštenog za porezni nadzor ove udruge, stiglo najavljivano Rješenje za ovrhu s taksativnim popisom zbog čega se i koliko ovršuje (Lučka kapetanija još nije donijela pravorijek), račun Lubena je blokiran. Dakle, ništa od koncesije.

Luben ne može sam to riješiti

Do sada je ovršeno oko 20.000 eura, a ostalo je za ovršiti još oko 60.000. Luben ne može sam to riješiti, a ni Grad ni Županija se ne trude pomoći u traženju rješenja, pa ni takvog da članovi društva sutra plaćaju više za privez kako bi otplatili dug Gradu ili Županiji.

Luben se na sva rješenja i odluke žalio i slao prigovore (dosad nije dobio odgovora), i možda je upravo ta “sretna” okolnost da pravno-formalno još nema konačnog sudskog pravorijeka na štetu ŠRD Luben razlog što ga Trgovački sud već nije poslao u stečaj. A to se može dogoditi svaki čas.

Čekajući rasplet ovog slučaja koji može promijeniti rijetko riječko morsko lice u samom centru, u kontaktu s mnogim lubenovcima i njihovim prijateljima množe se pitanja. Zašto je Luka toliko čekala sa izdavanjem tabularne izjave? Zašto se riječkoj Carinarnici žurilo ovršiti ŠRD Luben kada nije riješen ni prvotni prigovor ove udruge na samu najavu moguće ovrhe? Je li onda samo “slučajnost” da je tabularna izjava Luke stigla netom je Carinarnica ovršila Luben pa je zahtjev za koncesiju postao bespredmetan?

Kome sve smeta Luben?

Zašto ACI Gitone, koji je uz svesrdnu podršku Vlade, Luke i lokalnih vlasti u listopadu trebao početi radove u Porto Barosu (ali još uvijek nije), najavljuje “čipiranje” barki iz Mrtvog kanala? One (bez kabina i mnoge tek po oseki) mogu proći ispod nepomičnog mosta kod kazališta i jedino kroz bivšu sušačku luku, a buduću luku za mega jahte, potom mogu na otvoreno more? Zašto se Grad i Županija upadljivo drže po strani? Kome sve smeta da Luben bude koncesionar sportske lučice Mrtvi kanal? Čiji zapravo interesi stoje iza ove šarade koja je, da je bilo volje i želje, mogla biti riješena u kratko vrijeme još tamo 2020. godine?

Je li, naposljetku, većinu Riječana uopće briga ako jednog dana u Mrtvom kanalu više ne bude barki?

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Riportala

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari