EVO KAKO JE BILO

Održan interdisciplinarni znanstveno-stručni skup u okviru obilježavanja 150. obljetnice izgradnje željezničkih pruga Rijeka – Karlovac i Rijeka – Pivka

Povodom obilježavanja 150. obljetnice izgradnje željezničkih pruga Rijeka – Karlovac i Rijeka – Pivka u Gradskoj vijećnici Grada Rijeke 23. i 24. listopada održava se interdisciplinarni znanstveno-stručni skup s međunarodnim sudjelovanjem „Riječki identitet: gospodarski, povijesni, jezični i kulturni odjeci povodom 150. obljetnice izgradnje željezničkih pruga Rijeka-Karlovac i Rijeka-Pivka“.

Riječ je o jednom od centralnih događanja programa obilježavanja 150. obljetnice izgradnje željezničkih pruga Rijeka – Karlovac i Rijeka – Pivka, a organiziraju ga Sveučilište u Rijeci – Filozofski fakultet, Građevinski fakultet i Centar za industrijsku baštinu te Zavod za povijesne i društvene znanosti HAZU u Rijeci s Područnom jedinicom u Puli i Grad Rijeka, uz potporu partnerskih institucija.

Sudionicima skupa uvodno su se obratili riječki gradonačelnik Marko Filipović, rektorica riječkog Sveučilišta Snježana Prijić-Samaržija, prorektor za strateške polovne riječkog Sveučilišta Saša Zelenika i Sanja Holjevac, upraviteljica Zavoda za povijesne i društvene znanosti HAZU u Rijeci s Područnom jedinicom u Puli.

Jedna od najznačajnijih ovogodišnjih obljetnica nedvojbeno je ona vezana uz punih 150 godina od izgradnje željezničke pruge Karlovac – Rijeka. Naime, 23. listopada ove godine navršilo se punih 150 godina od otvaranja željezničke pruge kojom su vezani Rijeka i Karlovac. Izgradnja te dionice bila je završni čin jednog velikog prometnog projekta: otvaranje željezničke veze između ova dva grada značilo je daleko više, točnije izgradnjom te posljednje dionice spojena je Budimpešta preko Zagreba i Karlovca s Rijekom i Kvarnerom, povezana je Mađarska s Jadranom te, kontinentalna s primorskom Hrvatskom. Pozitivni efekti tog novog prometnog pravca postali su vidljivi vrlo brzo – industrija i trgovina snažno se razvijaju, luka Rijeka oduzima primat Senju, mjesta uz prugu doživljavaju renesansu, broj stanovnika u goranskim naseljima raste, cijelo ovo područje sve se više uklapa u moderne europske tokove.

Kako je istaknuo sveučilišni prorektor Zelenika, željeznička pruga Karlovac – Rijeka otvorena je upravo na današnji dan prije 150 godine kada je prvi vlak iz Karlovca stigao u Rijeku. „Izgradnja ove pruge trajala je tri godine, a u njezinoj izgradnji sudjelovalo je 23.000 radnika. Tijekom tog perioda na trasi izgradnje pruge izgrađeno je i više naselja kao i dvije bolnice, a same tračnice dolazile su iz Belgije dok su ostali elementi poput skretnica izrađeni u Mađarskoj“, istaknuo je Zelenika, dok je Sanja Holjevac, dodala kako je izgradnja željezničkih pruga rijeka – Karlovac i Rijeka – Pivka doprinijela snažnom gospodarskom razvoju krajeva kroz koje je prolazila.

Sudionike znanstvenog skupa pozdravio je i gradonačelnik Filipović rekavši kako je u vrijeme kada je građena navedena pruga bila tehničko čudo te kako je velik njen doprinos razvoju Rijeke i okolice. „Europski željeznički koridori i danas se više-manje baziraju na koridorima koji su nekada zacrtani, a razvoj željeznice uvelike je oblikovao Europu koju danas poznajemo. Izgradnja pruge Rijeka – Karlovac doprinijela je razvoju Rijeke kao i drugih područja kojima je prolazila. Što se tiče današnjice, svi se nadamo izgradnji nizinske pruge, dvokolosječnog prometa kroz Rijeku koji će utjecati na prijevoz robe, ali i na javni gradski prijevoz“, naglasio je gradonačelnik.

Rektorica Prijić-Samaržija zahvalila je organizatorima, sudionicima i izlagačima koji će tijekom dva dana trajanja ovog skupa govoriti ne samo o tehničkom procesu izgradnje željeznice, već i o njezinom utjecaj na ljude i razvoj krajeva kroz koje su prolazile. „Izgradnja infrastrukture uvijek je značila neki početak i razvoj, a za to su dokaz i Rijeka i Gorski kotar koji su na neki način živjeli i razvijali uz prugu“, rekla je rektorica.

Riječka pruga, izgrađena je 1873. između Sv. Petra na Krasu (danas Pivka) i Rijeke, kao prva pruga koja je dotaknula područje Istre. Duljina joj iznosi 55,4 km, s time da su posljednja 2,4 km i stanica Rijeka bili na teritoriju Ugarske. Država je 1869. oslobodila Društvo južnih željeznica prijašnjih koncesijskih obveza i osigurala svoj dio sredstava te 20. svibnja 1869. donijela Zakon o izgradnji pruge Sv. Peter – Rijeka. Za izgradnju dijela pruge na ugarskom teritoriju donesen je zakon 9. srpnja 1870. Građevinske radove preuzela je francuska tvrtka Gober, Remont, Lewi & Co, ali je zbog teška terena zapala u poteškoće i bankrotirala. Društvo južnih željeznica samo je završilo radove i 25.VI.1873. otvorilo promet. Rijeka i Opatija doživjele su možda najveću svečanost u svojoj povijesti, a Opatija i njezina rivijera započele su nakon toga s razvojem vrhunskoga turizma.

Riječka pruga se odvaja od pruge Beč – Trst u Sv. Petru na Krasu, na nadmorskoj visini od 579 m. Po kraškom terenu spušta se do Ilirske Bistrice. Na toj dionici izgrađeno je više nasipa i usjeka, tri tunela (Narin, Jakšič i Prem) te stanica Prem (Kilovče). Od Ilirske Bistrice prelazi rijeke Bistricu i Reku te se uspinje do tunela Malo Brdo, gdje je danas granica između Slovenije i Hrvatske. Dalje prema Rijeci stalno pada, a na tom su odsjeku postaje: Šapjane, Jurdani i Opatija-Matulji te tunel Rukavac. Stajališta Narin, Mala Bukovica, Brgud, Permani, Rukavac, Jušići i Krnjevo izgrađena su poslije, većinom nakon I. svjetskog rata.

Iz naše mreže
Preporučeno
video dana
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari