Cernički Križni put jedinstven je po svojem čakavskom izričaju. Njegova posebnost krije se u grobničkoj čakavici, jeziku koji je pravo bogatstvo ovoga kraja. Ministarstvo kulture Republike Hrvatske odlučilo je još 2011. godine grobničku čakavštinu proglasiti zaštićenim kulturnim dobrom čime je grobnički idiom čakavice svrstan na listu zaštićenog nematerijalnog kulturnog dobra. Križni je put bio jedna od značajnih potpora uvrštavanju grobničkoga govora u spomenuti Registar zaštićenih kulturnih dobara RH.
Ove je godine Cernički Križni put dobio i dodanu vrijednost u vidu oratorija za orgulje, violinu i vokal. Tekst križnog puta čija je autorica Vlasta Juretić iz Katedre Čakavskog sabora Grobnišćine, uglazbio je vrsni orguljaš Mario Kamenar. Kamenar ujedno i izvodi skladbu na orguljama uz pratnju Dubravke Veljačić na violini i vokala Roberta Reljca.
– Sam početak realizacije Cerničkog Križnog puta seže u 2003. godinu kada sam od Vlaste Juretić dobio tekst i započeo ga pisati za zbornu izvedbu no zbog niza okolnosti ta se ideja nije realizirala sve do ljeta 2020. godine – navodi Mario Kamenar. – Zahvaljujući izvrsnoj suradnji s violinisticom Dubravkom Veljačić i solistom Robertom Reljcem, te na poticaj Vlaste Juretić, u studenom 2020. godine započele su intenzivne probe, a zahvaljujući velikom trudu i požrtvovnosti izvođača djelo će ubrzo ugledati svjetlo dana i to upravo u vrijeme korizme gdje tematski i pripada.
Oratorij „Cernički Križni put“ sastoji se od 14 postaja s dodatnim uvodom i krajem (Amen).
Svaka postaja ima drugačiju melodiju i premda teksta nije puno, Mario Kamenar svakoj se riječi trudio dati glazbeni značaj. Svakoj postaji dodan je uvod čime se dramatika Isusove muke i raspeća približila slušateljima. Zvuk violine daje bogatstvo čitavom opusu, vokal snažno i dinamički vodi kroz događanja u postajama, dok orgulje punoćom zvukova upotpunjavaju cjelinu.
– Djelo je bogato instrumentirano, a dionica violine istaknuta je i pruža ljepotu izražavanja. Meni osobno predstavlja veliko zadovoljstvo izvoditi ovo djelo zbog duhovnog izričaja odnosno karaktera – izjavila je Dubravka Veljačić te nadodala kako Cernički Križni put kao djelo domaćih autora i izvođača služi na čast grobničkog kraja.
– Cernički Križni put krasi više posebnosti. Konkretan je doprinos očuvanju, zaštiti i promicanju kulturno povijesne baštine i jedini je Križni put s tekstovima postaja na čakavšćini. Da bi grobnički govor i nadalje zadržao status kulturnog dobra, nužno je održavati ga živim te je ovo djelo doista vrijedan doprinos u tom smjeru – obrazložila je Vlasta Juretić, autorica teksta. – Svi smo nečim od Boga darovani sa zadaćom da darove netrošimo nemilice nego ih dijelimo s drugima, na najbolji mogući način – svjesni činjenice da ništa tim darom postignuto nije samo naše pa tako ni uspjeh. Poznavajući sudionike u ovom projektu, sigurna sam da je tako. U očekivanju ovog lijepog događaja, autoru glazbe i+ izvođačima zahvaljujem na uloženom trudu te na radovanju koje su mi njime priuštili.
Oratorij će se do blagdana Cvjetnice moći poslušati na nekoliko lokacija na Grobniku, a praizvedba će se održati u nedjelju, 7. ožujka nakon svete mise koja započinje u 10.30 sati u Župnoj crkvi sv. Filipa i Jakova. Već iduće nedjelje u 20 sati Cernički Križni put moći će se poslušati u Crkvi sv. Bartola u Cerniku.
O izvođačima
Mario Kamenar glazbom se bavi od šeste godine života, a već s 10 godina započinje svirati u crkvi gdje se i zaljubljuje u orgulje. Od 2006. godine orguljaš je i vođa zbora u Župnoj crkvi sv. Filipa i Jakova u Gradu Grobniku. Kroz svoju je bogatu glazbenu karijeru vodio dječje zborove, uglazbio brojne tekstove na grobničkoj i praputnjarskoj čakavici, sudjelovao na raznim festivalima, a u svom opusu posebno ističe pjesmu skladanu prilikom dolaska pape Ivana Pavla II u Rijeku 2003. godine pod nazivom „Dobro nam došao oče“, kao i nosač zvuka „Zapisi za orgulje“ kojim je od zaborava otrgnuo djela za orgulje Ivana pl. Zajca. S Vlastom Juretić surađivao je i kao autor glazbe nastale na njezin tekst „Grobničke maše za mlade“ koji je zabilježen kao nematerijalna kulturna baština u očuvanju grobničke čakavice. Tajnu svog uspjeha zahvaljuje i životu provedenom sa suprugom Loredanom s kojom ga veže 40 godina zajedništva i četvero djece, a vjeruje da bez njezine ljubavi i oslonca puno toga ne bi uspio ostvariti u svojem životu.
Dubravka Veljačić akademski je glazbenik violinist. Školovala se u Rijeci i Ljubljani te diplomirala violinu na Akademiji za glasbo u Ljubljani. Cijeli radni vijek provela je u HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci. Kroz razdoblje muziciranja rado se sjeća Riječkog komornog orkestra pod ravnanjem dirigenta Davida Stefanuttija, čija je bila članica i gdje je stjecala znanje sakralne glazbe. Danas sa zadovoljstvom muzicira na violini sa Župnim zborom crkve Sv. Filipa i Jakova u Gradu Grobniku pod vodstvom maestra Maria Kamenara. Robert Reljac glazbom se bavi od 2006. godine, uključivanjem u Klapu „Levant“. S klapom „Trabakul“ dva je puta sudjelovao na Festivalu dalmatinskih klapa u Omišu, 2011. godine u polufinalu, a 2013. u finalnoj večeri. Od 2018. godine član je zbora Župne crkve sv. Filipa i Jakova, a od 2020. nastupa i kao solist.
O Cerničkom križnom putu
Nedaleko župne crkve sv. Bartola u Cerniku, od kapelice uz cestu do najviše točke – Cerničkog vrha, nalazi se Križni put. Podizanju križnog puta pridonijeli su svojim prilozima stanovnici ove župe, kao pojedinci ili mještani cijelih naselja zajedno, u znak vjere i ljubavi prema vlastitome kraju. Ideju o postavljanju ovog križnog puta, kojeg često posjećuju hodočasnici, dao je Marinko Kosta iz Mavrinci. Ukupno 14 postaja sagradili su: 1. postaja – Bajčevo selo, 2. postaja – obitelj Mrle u spomen na Kristinka, 3. postaja – obitelj Tomić, 4. postaja – obitelj M. Milardović, 5. postaja – Tračak nade Čavle, 6. postaja – obitelj Z. Jurković, 7. postaja – Cipica, 8. postaja – Mavrinci, 9. postaja – Čavle, 10. postaja – Dolnja cesta Čavle, 11. postaja – Halovac, 12. postaja Maršić – Buzdohanj, 13. postaja – Hrastenica, 14. postaja – Kosorci. Posljednja postaja križnog puta nalazi se na Cerničkom vrhu, gdje su smještena i tri velika betonska križa koja su vidljiva iz svih dijelova župe.