NAKON 25 GODINA

Video | U Rijeci u sjedištu Jadrolinije potpisan Kolektivni ugovor za pomorce

Danas je u Rijeci potpisan Kolektivni ugovor za pomorce na brodovima koji obavljaju prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu. Više u videoprilogu!

Svečanosti potpisivanja Ugovora prisustvovali su potpredsjednik Vlade RH i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, predstavnici Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum, predstavnici sindikalnih partnera te ostali cijenjeni uzvanici.

Kolektivni ugovor zaključuje se u dobroj vjeri

Posljednji kolektivni ugovor za pomorce u kabotaži potpisan je 1998. godine. Kolektivni ugovor zaključuje se u dobroj vjeri radi promicanja i održavanja socijalnog dijaloga i skladnih odnosa između Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum i Sindikata koji se temelje na obostranom uvažavanju interesa i prava članica Udruge i Pomoraca. Potpisnici ugovora su Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum, Sindikat pomoraca Hrvatske i Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova Hrvatske.

“Novim kolektivnim ugovorom uredit će se radni i socijalni standardi, konkretnije, povećat će se materijalna prava pomoraca, pomorskog dodatka, hranarine, prije svega povećavaju se same plaće pomoraca.”, rekao je David Sopta, predsjednik Uprave Jadrolinije.

Posljednji kolektivni ugovor u kabotaži potpisan je 1998. godine. A 11 godina nakon prestanka njegovog važenja, novi ugovor ima dodatnu važnost osim samih povećanja materijalnih prava.

“Ne manje bitno, riječ je o osiguranju istih polazišta, iste razine radnih i socijalnih prava hrvatskih pomoraca u liberaliziranoj tržišnoj utakmici u kojoj se nalazimo. Vi znate da smo mi otvorili tržište, u tom smislu ovo je veliki korak u u zaštiti naših brodara i pomoraca”, rekao je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.

Uređuju se radni i socijalni standardi

Novim Kolektivnim ugovorom uređuju se radni i socijalni standardi temeljem kojih se sklapaju ugovori o radu pomoraca s brodarima kako je propisano Zakonom o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu. Konkretno, povećava se iznos pomorskog dodatka, hranarine, kao i same plaće pomoraca. Cilj je ovaj kolektivni ugovor proširiti na cjelokupnu djelatnost linijskog prijevoza kako bi se primjenjivao na sve hrvatske pomorce i pomorce drugih država članica Europskog gospodarskog pojasa koji plove na brodovima koji obavljaju prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu u Republici Hrvatskoj, u cilju osiguranja istih polazišta i iste razine radnih i socijalnih prava.

Kolektivni ugovor za pomorce na brodovima koji obavljaju prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu (2023.) stupa na snagu i primjenjuje od dana 01. rujna 2023. godine.

Nije bilo potpuno zadovoljstvo među sindikatima

Iza današnjeg potpisivanja dugi su pregovori s čak dvije godine pauze ali i kompromisi pa samim time nije bilo potpuno zadovoljstvo među sindikatima.

“Činjenica je da je kolektivni ugovor 1998. u nekim stavkama bio povoljniji za pomorce od ovog kojeg danas potpisujemo.”, kaže iz Sindikata pomoraca Hrvatske.

To se posebno odnosi na aspekt radnog vremena, dane godišnjeg odmora, subote kao neradnog dana te naknade plaće za bolovanje.

“Ipak nam je drago da su brodari i kolege iz nezavisnog sindikata prihvatili dio naših prijedloga koji su dodatno poboljšali standard pomoraca. Također je pozitivno što će s brodarima biti pojedinačno pregovarani posebni dodaci ovom kolektivnom ugovoru.”, dodao je Antun Aljinović.

Primjena mu je odgođena do 1. rujna, pa će inzistirati da se dodaci ispregovaraju do početka primjene.

“Kolege iz nezavisnog sindikata i brodari nisu prihvatili da se ovaj ugovor nazove nacionalnim, kako to stoji u zakonu o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu. Očekujemo da će odlukom ministra rada da on biti proširen tako da će postati standard koji će morati poštivati svi oni koji žele konkurirati na linijama u javnom prijevozu”, kaže Antun Aljinović.

Rezultat timskog rada i napora svih strana

Sindikati u pregovorima očito nisu bili na istoj valnoj duljini, no ugovor je na koncu potpisan.

“Ovo ča je on izjavil, ne znam koliko to ima istine i kako on gleda na sve to, ali hvala mu što je danas dio ovog skupa koji će potpisati ovaj kolektivni ugovor”, komentar je Antona Miculinića iz
Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske.

Ugovor je, naglasile su sve strane, potpisan u dobroj vjeri te je rezultat timskog rada i napora svih strana uključenih u pregovore.

“U razogovoru s ministarstvom rada, oni su jasno istakli da ne postoji termin ‘nacionalni kolektivni ugovor’, da je to relikt prošlosti iz 1992/1993, nego da su to granski ugovor koji se onda proširuju.”, komentirao je David Sopta, predsjednik Uprave Jadrolinije.

I to na sve brodare obavljaju prijevoz, imaju potpisane ugovore koji vrše kabotažu unutar granica Republike Hrvatske, pa tako i strane brodare.

“Rečeno nam je da će vrlo brzo se stvoriti uvjeti da se proglasi granskim, svi će se morati držati granskog ugovora, kolektivnog ugovora, bit će obvezujući.”, dodao je Sopta.

Dok se to ne dogodi, ugovor se za sada odnosi na članice Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum koja okuplja najznačajnije hrvatske brodare, donosi Kanal Ri.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari