Sve više američkih kompanija nagrađuje zaposlene koji se cijepe gotovinom, pivom, kolačima ili čak jointima. I kompanije u Njemačkoj krenule su u tom smejru, ali opreznije. Stručnjaci kažu da cijepljenje po osobi ima ekonomsku vrijednost od – 1500 eura.
Lanac supermarketa Edeka Nord prva je kompanija u Njemačkoj koja je zaposlenima ponudila vaučer od 50 eura, pišu Vijesti.hr
I dok u Njemačkoj sve to je još u začecima nagrade za cijepljenje su široko rasprostranjene u Sjedinjenim Državama. Neke kompanije premije za cijepljenje koriste u marketinške svrhe, lanac za prodaju krafni Krispy Kreme onima koji podnesu dokaz o cijepljenju poklanja jednu glaziranu krafnu – dnevno, piše DW.
Aviokompanije poput American Airlines daju svojim zaposlenima slobodan dan i 50 bodova za prebacivanje u zrakoplovne milje. Amazon daje potpuno cijepljenim zaposlenima koji su u bliskom kontaktu s kupcima 80 dolara, McDonalds cijepljenima plaća dodatna četiri sata. U državi New York oni koji su prvi put cijepljeni mogu dobiti besplatan džoint.
No, njemačke kompanije tu su opreznije, naime u istraživanju koje je proveo list Handelsblatt, svih 30 kompanija koje su na njemačkoj burzi dionica odbilo je zaposlenima platiti premiju za cijepljenje. Oni ne žele vršiti pritisak na kolege. A proizvođač motora MTU strahuje da bi financijski poticaji mogli u drugi plan da potisnuti osobnu odgovornost za preventivne zdravstvene mjere.
Posebno se sindikati opiru novčanim premijama u kompanijama: “Ako zaposleni gaje sumnje u cijepljenje”, političari bi te sumnje trebali otkloniti”, rekao je tajnik sindikata ver.di Orhan Akman.
Phillip Sprengholz, doktorand na Sveučilištu u Erfurtu i njegov tim proveli su studiju u kojoj je nekoliko ispitanika dobilo od 25 do 200 eura za cijepljenje.
Rezultat su pokazali da financijski poticaji nisu povećali spremnost za cijepljenje. Spremnost za cijepljenje povećava se samo za nekoliko posto ako premija poraste na 1.000 eura ili više.
Nora Szech, profesorica političke ekonomije na Tehnološkom institutu u Karlsruheu (KIT), pak, u opsežnijoj studiji s više od tisuću ispitanika u SAD, otkrila je da novčana nagrada djeluje – od određenog iznosa odnosno od 100 eura, znači premija pomaže ako je dovoljno visoka”, kaže ona za DW.
Spremnost za cijepljenje čak je opalo kada su građani dobili samo 20 dolara za dvostruki ubod iglom, ali a ako bi im se ponudilo 100 dolara u kombinaciji s fiksnim terminom za cijepljenje, 80 posto ispitanih bilo je spremno cijepiti se. A kada im je ponuđeno 500 dolara, spremnost za cijepljenje je poraslo na oko 90 posto. Ona se pritom poziva na poznati Institut Ifo koji ekonomsku vrijednost cijepljenja procjenjuje na 1500 eura po osobi.