LNG terminal u Hrvatskoj više je od gospodarskog pitanja. To je i pitanje političkog pozicioniranja. Odlučeno je da će biti izgrađen za 2 godine
LNG terminal kod Omišlja trebao bi biti sagrađen do 2018.
“Ono što je važno je da se i sam premijer aktivno uključio. Na tjednoj bazi ga brifiramo da svi oni koji su uključeni ubrzaju procese da se LNG kao takav realizira”, rekao je Tomislav Panenić, ministar gospodarstva.
Dosad, unatoč silnim najavama i posjetima šeika projekt se nije pomaknuo s mrtve točke. U međuvremenu cijene plina su pale, a s njom i ambicija o velikom skladištu na kopnu pa je sada u igri – plutajući terminal.
“Vrijeme jest novac, u ovom slučaju izgubili smo ga previše kad je u pitanju LNG terminal i onda je hitno potrebno donjeti političku odluku da se krene graditi plutajući terminal”, tvrdi Domagoj Ivan Milošević, predsjednik Odbora za gospodarstvo.
A oko LNG terminala se isprepleću razni geopolitički interesi. SAD želi pojačati prisutnost i prodati što više plina pa ne čudi što američki diplomati lobiraju u svakoj vladi. Brisel pak terminal vidi kao još jedan faktor kojim će se smanjiti utjecaj Rusije i ovisnost o njezinu plinu. Štoviše, spremni su dati i dio novca za izgradnju.
“I Estonija je bila ovisna o Gaspromu, i onda su izgradili LNG. Na dan kada se LNG otvorio Gasprom je spustio cijene za 20 posto”, rekao je Christopher Jones, zamjenik generalnog direktora DG Energy Europske komisije.
No bez obzira na to simpatiziraju li Zapad ili Istok, svi se slažu da je terminal jamac sigurne opskrbe.
“Da dođe do nekakvih političkih problema Rusija, Ukrajina, znamo da svi cjevovodi odnosno plinovodi dolaze tim putem prema tome to je više nekakva sigurnost”, kazao je Miro Skalicki, naftni stručnjak.
Prije početka gradnje moralo bi se odgovoriti na pitanje kolika je uloga države u tom projektu naglašava Radimir Čačić.
“Da ne bi bilo tu smo se sjeli i svi plješćemo, ma mačku o rep, ali ne daj bože da opet tu sjedimo za 13 godina i brbljamo”, rekao je Radimir Čačić, bivši ministar gospodarstva.
Odluči li se Vlada za plutajući terminal, morat će se napraviti i nova studija utjecaja na okoliš. A da bi pak dobili novac iz EU-a, Hrvatska će prvo morati potpisati ugovore sa susjednim državama koje će imati koristi od LNG-ja. Zbog svega stručnjaci misle kako terminal ipak neće zaživjeti tako brzo.
Andrej Dimitrijević