
Samo jučer, u razmaku od dva sata, na hrvatskim cestama život su izgubila trojica motociklista. U nesreći kod Osijeka smrtno je stradao 31-godišnjak nakon što je zbog neprilagođene brzine sletio s ceste. Sličan scenarij dogodio se kod Dubrovnika, gdje je motociklist udario u osobni automobil, dok je 21-godišnjak kod Požege također izgubio život vozeći prebrzo.
Prometni stručnjak Željko Marušić upozorava kako je prebrza i neprilagođena vožnja gotovo pravilo kod vozača snažnih motocikala. “Svaki vozač bržeg motocikla praktički u svakoj vožnji napravi barem dva prekršaja – prekoračenje brzine i neprilagođenu brzinu. To svi znaju, osim očito policije”, naglašava Marušić.
Dodaje kako motociklisti plaćaju premalo za police osiguranja u odnosu na rizike koje nose. “Razlog je jednostavan – svjesni su da je mala šansa da budu kažnjeni. To se mora promijeniti jer su za mnoge motocikliste ceste poligon za utrkivanje”, tvrdi stručnjak.
Kako smanjiti broj nesreća?
Marušić smatra da su potrebne konkretne mjere kako bi se zaustavio trend pogibeljnih vožnji:
- Intenzivirati kontrole poštivanja propisa i nošenja zaštitne opreme, postaviti radarske kamere, koristiti dronove i specijaliziranu policijsku opremu za hvatanje prebrzih motociklista.
- Uvesti oštre sankcije za skrivanje ili uklanjanje registarskih oznaka – uključujući oduzimanje motocikla i vozačke dozvole.
- Kazneni zakon dopuniti novim člankom koji bi najteže prekršaje tretirao kao pokušaj ubojstva u prometu – primjerice, vožnja više od 100 km/h iznad ograničenja, prolazak kroz crveno punom brzinom, ekstremno opasna pretjecanja. Kazne: zatvor od tri do osam godina, novčana kazna do 8.000 eura, trajno oduzimanje vozačke i vozila.
- Za mlade vozače do 24 godine – ograničiti snagu motocikla na 50 kW, uvesti privremenu dozvolu, nultu toleranciju na alkohol.
- Na opasnim lokacijama – postaviti uspornike i vibracijske trake, posebno kod pješačkih prijelaza.
- Uvesti malus na osiguranje za snažne motocikle: +50% za iznad 50 kW, +75% za iznad 75 kW i +100% za iznad 100 kW.
Motocikli – 20 puta opasniji od automobila
Statistika pokazuje da promet na dva kotača čini tek oko 1% ukupnog prometa, ali sudjeluje u gotovo 20% stradavanja. To znači da je rizik od nesreće na motociklu dvadeset puta veći nego u automobilu, a zimi se opasnost dodatno povećava zbog skliskih kolnika i loše vidljivosti.
“Na motoru svaki mali šljunak može biti poguban. Sve što je rizično na četiri kotača, na dva je kotača višestruko opasnije. Dok automobil može proći s ogrebotinom, motociklist često nema tu sreću”, zaključuje Marušić, prenosi Net.hr.







