U riječkom multipleks kinu Blitz-Cinestar jučer se počeo prikazivati britansko-američko-češko-rumunjski film Dijete 44 (Child 44) švedskog redatelja na radu u Hollywoodu Daniela Espinose. Riječ je o skupoj ekranizaciji (produkcija vrijedna 50 milijuna dolara!) istoimenog bestselera iz 2008. pisca Toma Roba Smitha s kriminalističkom pričom smještenom u Sovjetski Savez početkom 50-ih godina prošlog stoljeća, kada je za krvavog i nevjerojatno okrutnog Staljinova režima bilo nepoćudno tvrditi da je u toj zemlji moguć zločin „običnog“ ubojstva.
Knjiga Toma Roba Smitha inspirirana je stvarnim slučajem ruskog serijskog ubojice Andreja Čikatilova, „Krvnika iz Rostova“ ili „Rostovskog mesara“ koji je osuđen i pogubljen zbog umorstva 52 žrtve, žena i djece koje je nasmrt izmrcvario između 1978. i 1990. godine.
Roman i knjiga situirani su međutim na početak 50-ih, u jeku Staljinovih krvavih čistki, kada se mogao „zaraditi“ boravak u gulagu ili još brža smrt zbog jedne jedine krivo izgovorene riječi ili krivog pogleda, a zemlju je nagrizao strah i manija denunciranja bilo slučajnih poznanika bilo najbližih članova obitelji – sve kako bi se sačuvala glava na ramenu.
Središnji lik priče je junak Velikog domovinskog rata (WW II) Leo Demidov, sada agent/istražitelj sovjetskog Ministarstva domovinske sigurnosti (MGB) koji pokušava istražiti nekoliko okrutnih ubojstava napuštene ili pobjegle djece, no prepreka su mu kako indoktirinirani nadređeni koji moraju potpirivati dogmu kako u „zemlji blagostanja nema zločina ubojstva“, tako i ljubomorni pobočnici koji kuju zavjeru kako bi ga denuncirali i uništili.
I dok se roman Toma Roba Smitha čita kao najbolji „page turner“, jer je priča skoncentrirana na „whodunit“ zaplet i potrazi za ubojicom, redatelj David Espinosa u produkciji proslavljenog Ridleya Scotta usprkos tome što je „u rukavu“ imao glumačke zvijezde Toma Hardya (novi Mad Max), Noomi Rapace (Prometej) i Garyja Oldmana (Leon-profesionalac), orijentirao se na „denunciranje“ Staljinova Sovjetskog Saveza, gotovo u potpunosti zanemarujući osnovni zaplet koji je nudio mogućnost za snimanje jednog trilera na razini Demmeovih „Kad jaganjci utihnu“.
Espinosu je međutim više zanimala izuzetno crna slika ondašnje Rusije, pa njegov film gotovo u cijelosti nalikuje kompendiju najgnusnijih sovjetskih zločina – od denuncijacija najbližih, preko noćnih uhićenja, otpravljanja u rusku pustoš ili istražne logore, do svakovrsnog maltretiranja preostalih slobodnomislećih građana , ili jednostavno svih onih koji su po nečemu bili različiti od većine – uključujući „vječne na tapetu“, homoseksualce. Uza sve to, ondašnja Rusija prikazana je kao ultrasiromašna zemlja promrzlih i pothranjenih građana. Film je sav u crnilu, blatu i bez ijedne zrake sunca, pa je nekako i logično da se nije mogao dopasti svima.
Tako radikalno umjetničko viđenje Sovjetskog Saveza s početka 50-ih nije se dopalo ruskom distributeru filma Central Partnership koji je odbio film distribuirati u ruska kina, a jednaku odluku donijeli su i distributeri u Bjelorusiji, Ukraijini, Kazahstanu, Kirgistanu, dok je Gruzija prikazivanje filma odlučila odgoditi do listopada. Ruski ministar kulture Vladimir Medinsky zanijekao je bilo kakvu umiješanost u odluku o nedistribuiranju filma u Rusiji, no nije se suzdržao od toga da prikaz Rusije u Espinosinu filmu usporedi s Tolkienovim Mordorom!
Ne treba zaboraviti da bi premijera filma ovih dana u Rusiji išla paralelno sa spektakularnim proslavama odnosno prisjećanjima na 70. obljetnicu završetka Velikog domovinskog rata, i iz tih razloga jedan ovakav film zasigurno bi izazvao veliku uznemirenost među gledateljima.
Naravno da nitko normalan, pa tako ni ruski ministar kulture, ne može zanijekati svu zločinačku narav Staljinova režima, jednog od najgrozomornijih razdoblja u povijesti ljudske civilizacije, no nakon gledanja ovog filma čak se i nama čini da je jako loš, užasno usporen i scenaristički šlampavo odrađen “Dijete 44” u svojoj nesmiljenoj optužbi prema jednom mračnom vremenu nakraju postigao gotovo suprotan učinak, postajući skoro karikaturalna, neuvjerljiva slika jednog mračnog razdoblja.