Od danas je na cestama obvezna upotreba zimske opreme, a i zimske službe održavanja, baš kao i policija i hitna pomoć, u pojačanoj su pripravnosti
Ralice, pokretni prometni znakovi, sol za posipanje. Zimska sezona na autocesti, čini se, neće nikoga iznenaditi.
“Čim prve pahulje krenu odmah se izlazi na preventivno posipavanje i prije većih padalina već je cesta posipana i tako da je tada već slana i taj snijeg se ne zadržava na kolniku”, pojašnjava vozač ralice Bojan Bosnić.
U vrijeme iznadprosječnih oborina, točno se zna koliko snijega na kolnicima može biti.
“Ne smijemo dozvoliti da bude više od 10 centimetara”, rekao nam je Ivica Križanić, v. d. direktora sektora za održavanje HAC ONC.
Hrvatske autoceste pripremile su 175 ralica za čišćenje više od 1100 kilometara autoceste. Zajedno s odmorištima i naplatnim postajama čiste nevjerojatnih 22 milijuna četvornih metara asfaltnih površina.
Za posipanje cesta ove godine spremno je 50 tisuća tona soli. Za učinkovitije djelovanje na nižim temperaturama spreman je i tekući kalcijev klorid. No, s njim treba oprezno.
Kad padne snijeg najveći problem su vozači s ljetnim gumama i kamioni kojima po takvim uvjetima ne bi smjeli voziti, a prostora za njihovo isključivanje iz prometa do sada je nedostajalo.
“Novost je da će veći broj odmorišta biti otvoreno. To nam služi da isključujemo teretna vozila s prikolicama, koja ne smiju prometovati”, rekao je voditelj službe za sigurnost cestovnog prometa Josip Mataija.
A novost u snježnim uvjetima stiže i za Hitnu pomoć. Problem su im bile neočišćene ceste do domova ljudi kojima je potrebna pomoć.
“Mi ćemo ove godine s našim 194 uspostaviti koordinaciju da se ceste za ljude koji su 1. stupanj hitnosti brže očiste nego što je do sada rađeno”, rekla je ravnateljica Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu Maja Grba-Buljević.
Lika i Gorski kotar zimskoj službi najveći su izazov, no ralice jednako spremno čekaju na svim cestama.
A vozači po običaju čekaju posljednji trenutak za promjenu guma, tako da su gužve velike. Redovi kod vulkanizera su toliki da se mogu usporediti s onima za vrijeme najvećih rasprodaja.
Zamjena četiri zimske gume košta 180 kuna, a potpuni zimski pregled 108 kuna. On obuhvaća ispitivanje akumulatora, provjeru antifriza ili ulijevanje novoga, te pregled kočnica, amortizera i brisača.
Zimska je oprema od danas pa sljedećih pet mjeseci obvezna na svim javnim cestama, bez obzira na to kakvo je vrijeme. Ono će jedino utjecati na vožnju u gradovima, jer su tamo zimske gume ili lanci obvezni tek kada padne pet centimetara snijega.
“Policija će provjeravati posjedovanje zimske opreme, dakako ne na svim cestama i ne uvijek, ali kazna za vozače koje u zimskim uvjetima voze bez zimske opreme je 700 kuna”, rekla je Zvjezdana Horvat iz HAK-a.
Novčane kazne jesu motivacija, ali zimske gume prije svega garantiraju sigurnost. Lakše koče, lakše kreću i manje se kližu po cestama.
Cijene guma variraju i naravno tako garantiraju drukčiju kvalitetu. Postoje četiri cijenovna razreda – gume se po komadu mogu naći i za 210 kuna, ali postoje i one koje koštaju preko 800.
“U svakom slučaju guma bez obzira na istrošenost ne smije biti starija od 4 godine. Gubi svoja svojstva”, pojasnio je Ronald Matijević, voditelj pomoći na cesti Autokluba Siget.
Postoji, naravno, i dobar stari način provjere dubine procjepa na gumama – kovanicom, ali radije vam preporučamo da to ostavite rukama stručnjaka… Najvažnije je biti spreman i siguran.
Ivana Franić/Petra Mlačić