PRIJEDLOG IZ RIJEKE

INICIJATIVA IZ RIJEKE: „Zajc“ poziva na osnivanje konzorcija hrvatskih narodnih kazališta

Foto: Hrvoje Skočić/ Riportal

Prošlo je već više od pola godine od potpisivanja Sporazuma o suradnji pet nacionalnih kazališta, a njegove glavne stavke i zaključci u kazališnim programima sezone 2021./2022. rezultirali su tek jednom jedinom dogovorenom koprodukcijom

Stoga riječki HNK smatra potrebnim žurno i konkretno krenuti dalje, tragom Sporazuma. U tom smislu čini i korak više te poziva na osnivanje konzorcija svih hrvatskih narodnih kazališta – K-HNK – uz posredovanje, kulturno-političku, pravnu i financijsku podršku Ministarstva kulture i medija.

Podsjetimo, 3. svibnja 2021. potpisan je Sporazum o suradnji pet nacionalnih kazališta u čijem je potpisivanju presudnu ulogu imalo Ministarstvo kulture i medija.

Međutim, u novu sezonu nacionalna kazališta ušla su uz jednu, već spomenutu koprodukciju, onu riječkog i osječkog HNK-a, dok su dogovori o razmjenama predstava tek u tijeku.

Valja posebno naglasiti da se HNK u Zagrebu pri tome izolirao od svih drugih nacionalnih kazališta premda upravo njemu država financira redovni program s više sredstava  nego što dobivaju, zbrojeno, sva druga nacionalna kazališta: gotovo 7 milijuna kuna samo za program HNK-a u Zagrebu, naspram 5.750.000 ukupno za program svih četiriju nacionalnih kazališta, u Rijeci, Splitu, Osijeku i Varaždinu u 2021. godini.

Posljedično bi se moglo zaključiti kako su ta četiri kazališta manje „nacionalna“ , a splitskoj, riječkoj, osječkoj i varaždinskoj publici teško može biti prihvatljiva takva implicitna kulturno-politička teza da su njihova kazališta manje „hrvatska“, a njihove porezne obveze i prava – manje vrijedni.

Zbog svega riječki „Zajc“ poziva na ugovorno povezivanje, odnosno međusobno obvezivanje na suradnju, a ne samo sporazumno deklarativno iskazivanje namjere, što bi u konačnici, prema predloženom modelu suradnje, rezultiralo ravnopravnošću i ravnomjernošću, decentralizacijom, diversifikacijom programa te povećavanjem produkcijskih kapaciteta i kvalitete programa svakog pojedinačnog HNK-a.

Preduvjet takvoj usustavljenoj i ravnopravnoj suradnji jest predloženo minimalno povećanje programske financijske potpore Ministarstva kulture i medija kazalištima u Splitu, Osijeku, Rijeci i Varaždinu na način da tim nacionalnim kazalištima dodjeljuju sredstva jednaka iznosu udjela Ministarstva u financiranju programa zagrebačkog HNK. Svako nacionalno kazalište u tom bi slučaju 10% od sredstava za program koja osigurava Ministarstvo izdvojilo za razmjene predstava, a 10% za koprodukcije. 

S inicijativom i pozivom već su upoznati intendantica HNK-a u Osijeku Dražena Vrselja i intendant HNK-a u Splitu Srećko Šestan.

Precizniji opis i obrazloženje prijedloga modela suradnje te detaljniju razradu razvoja K-HNK, zamišljenog  kao jednog od najobuhvatnijih, najkompleksnijih i najučinkovitijih projekata u sklopu promišljanja i provedbe strategija razvoja ne samo kazališne, nego i uopće kulturne publike u Hrvatskoj, dodajemo u nastavku:

KONZORCIJ HRVATSKIH NACIONALNIH KAZALIŠTA ili K-HNK

– inicijativa riječkog HNK –

UKRATKO

– 3. svibnja 2021. potpisan je Sporazum o suradnji pet nacionalnih kazališta. Međutim, u programima nacionalnih kazališta za sezonu 21/22. nalazimo samo jednu koprodukciju, a dogovori o razmjenama predstava tek su u tijeku. HNK u Zagrebu izolirao se od svih drugih nacionalnih kazališta.

Izolacionizam i ekskluzivizam zagrebačkog HNK posebno je kulturno-politički i upravo etički neodgovoran u kontekstu činjenice da samo država sa svojih 51% vlasničkog udjela financira redovni program zagrebačkog HNK više nego što dobivaju, zbrojeno, sva druga nacionalna kazališta: gotovo 7.000.000 kn godišnje samo za program HNK u Zagrebu, naspram 5.750.000 ukupno za program sva četiri nacionalna kazališta, u Rijeci, Splitu, Osijeku i Varaždinu u 2021. godini. 

– Splitskoj, riječkoj, osječkoj i varaždinskoj publici, dakle građankama i građanima tih gradova, teško može biti prihvatljiva implicitna kulturno-politička teza da su njihova kazališta manje „nacionalna“, dakle manje „hrvatska“, a njihove porezne obveze i prava – manje vrijedni. 

– Ministarstvo kulture (i medija) intenzivno je proteklih šest godina sudjelovalo najprije u sastancima intendantske koordinacije, a potom je odigralo i presudnu ulogu u potpisivanju već spomenutog Sporazuma. U riječkom HNK-u smatramo potrebnim žurno i konkretno krenuti dalje, tragom Sporazuma.

Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka poziva na osnivanje konzorcija svih hrvatskih narodnih kazališta – K-HNK – uz posredovanje, kulturno-političku, pravnu i financijsku podršku Ministarstva kulture i medija. Pozivamo na ugovorno povezivanje, odnosno međusobno obvezivanje na suradnju, a ne samo sporazumno deklarativno iskazivanje namjere. 

– K-HNK zamišljen je kao jedan od najobuhvatnijih, najkompleksnijih i najučinkovitijih projekata u sklopu promišljanja i provedbe strategija razvoja ne samo kazališne, nego i uopće kulturne publike u Hrvatskoj.

– K-HNK bi vodio intendantski odbor, kojemu bi se na čelu, u svojstvu koordinatorice ili koordinatora, svake godine izmjenjivao jedan od aktualnih intendanata ili intendantica. 

– Višegodišnji modeli suradnje hrvatskih nacionalnih kazališta, pa tako i rada K-HNK, ovisili bi o modelima financiranja, a koji bi bili ugovoreni ne samo u odnosima kazališta koja čine Konzorcij, nego i s Ministarstvom kulture i medija koje bi u svojem višegodišnjem planu predvidjelo financiranja modela suradnje nacionalnih kazališta. 

– Inicijalni model suradnje (2022. godina): Ministarstvo kulture i medija minimalno povećava programsku financijsku potporu nacionalnim kazalištima u Splitu, Osijeku, Rijeci i Varaždinu na način da tim nacionalnim kazalištima ukupno (Splitu, Osijeku i Rijeci jednako, a Varaždinu razmjerno) dodjeljuju sredstva jednaka iznosu udjela Ministarstva u financiranju programa zagrebačkog HNK. Umjesto dosadašnjih ukupno 5.750.000 kn, na četiri ne-zagrebačka nacionalna kazališta raspodijelilo bi se 7.000.000 kn, a kako bi se njihovo ukupno programsko financiranje izjednačilo s iznosom koji je osiguran za zagrebački HNK. Svako nacionalno kazalište u tom bi slučaju 10% od sredstava za program koja osigurava MKiM izdvojilo za razmjene predstava, a 10% za koprodukcije. Precizniji opis i obrazloženje prijedloga inicijalnog modela suradnje (za 2022. godinu), kao i „varijanta B“, nalaze se u detaljnoj razradi razvoja K-HNK.

Prema idealnom, dakle ravnopravnom modelu suradnje (2023.-2026. godina): Ministarstvo kulture i medija postupno povećava programsku financijsku potporu nacionalnim kazalištima u Splitu, Osijeku, Rijeci, a razmjerno i Varaždinu, na način da tri nacionalna kazališta koja su sastavljena od tri umjetničke cjeline / ansambla (Drama, Opera, Balet), dakle Zagreb, Rijeka i Split, za realizaciju cjelokupnog programa, pa onda i suradnje putem konzorcija K-HNK, dobivaju jednaka sredstva, a razmjerno se povećavaju sredstva i za Osijek (dva ansambla: Drama i Opera), te Varaždin (samo dramski ansambl, uz intenzivan glazbeni i glazbeno-scenski program manjih formata). Svako nacionalno kazalište u tom bi slučaju 10% od sredstava za program koja osigurava MKiM izdvojilo za razmjene predstava, a 10% za koprodukcije, kao i kod inicijalnog modela, ali s povećanjem broja koprodukcija i razmjena.

– Osnovna strateška postignuća konzorcija K-HNK: ravnomjernost financiranja produkcije programa, pa posljedično i ravnopravnost pet nacionalnih kazališta i njihovih lokalnih i regionalnih publika; decentralizacija (nacionalne) kazališne „mape“; diversifikacija i široka distribucija programa – razvoj publike; povećavanje produkcijskih kapaciteta i kvalitete programa svakog pojedinačnog HNK; povezivanje s programima festivala: Splitsko ljeto, Dubrovačke ljetne igre; Varaždinske barokne večeri, Muzički biennale Zagreb, Osječko ljeto kulture, Riječke ljetne noći.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari