
Novo odobrenje EU-a odnosi se na 700 skenera koji se nalaze u 21 članici, izjavila je u utorak glasnogovornica Komisije za promet Anna-Kaisa Itkonen
Europska komisija u utorak je objavila kako ponovno dopušta korištenje naprednih C3 skenera na europskim aerodromima, čime će putnici moći proći sigurnosnu kontrolu s do dvije litre tekućine, umjesto dosadašnjih 100 mililitara, prenosi Politico.
Ovom odlukom ukida se zabrana uporabe EDS CB C3 tehnologije skeniranja donesena u rujnu prošle godine, koja je omogućavala unos većih količina tekućina. Promjena pristupa izazvala je određene prijepore, s obzirom na to da se ponovno uvodi tehnologija koju proizvodi isključivo britanska tvrtka Smiths Detection. Zračne luke koje su u međuvremenu nabavile skupe uređaje konkurentskih proizvođača, poput Nuctecha i Rapiscana, sada se nalaze u problematičnoj situaciji jer njihovi skeneri ne mogu ponovno u uporabu sve dok ih ne recertificira Europska konferencija civilnog zrakoplovstva i ne dobiju završno odobrenje Komisije.
Prema riječima glasnogovornice Komisije za promet, Anne-Kaise Itkonen, novo odobrenje obuhvaća “700 skenera u 21 zemlji članici”, a većina ih je smještena u “velikim zračnim lukama”.
“Odluka se odnosi na početnu konfiguraciju određene vrste skenera, no postoje i druge varijante”, objasnila je Itkonen, naglasivši da su zračne luke odgovorne za obavještavanje putnika o primjeni pravila. “One će morati jasno informirati putnike koriste li novu tehnologiju. Ovo ne znači da svi putnici u Europskoj uniji mogu sa sobom nositi veće količine tekućine”, poručila je.
Ista zračna luka, različita pravila
Ovakva situacija dovodi do neujednačenih sigurnosnih pravila unutar Europske unije, a ponekad čak i unutar istog grada ili aerodromskog kompleksa. Primjerice, putnici iz Milana trenutno mogu unijeti do dvije litre tekućine ako polaze s aerodroma Linate ili iz Terminala 1 na Malpensi, dok se u Terminalu 2 iste zračne luke i dalje primjenjuje staro ograničenje od 100 mililitara.
Djelomično certificiranje C3 skenera izazvalo je različite reakcije unutar udruženja zračnih luka ACI Europe. Olivier Jankovec, glavni direktor udruženja, izjavio je: “Ovo je vrlo dobra vijest za putnike, zračne luke i sigurnost općenito.”
S druge strane, tvrtka Nuctech, jedan od vodećih proizvođača sigurnosne opreme, proces recertifikacije u EU opisuje kao “dugotrajan i fragmentiran”. Ipak, ističu da njihovi uređaji “ne nailaze na tehničke prepreke” u tom postupku. “Važno je da rasporedi i ispitivanja budu transparentni i nepristrani kako bi svi dobavljači imali jednake uvjete”, poručili su u službenoj izjavi.
C3 skeneri osam puta skuplji
C3 skeneri trebali bi putnicima pojednostaviti prolazak kroz sigurnosne kontrole, a pritom dodatno povećati razinu sigurnosti. Trenutno većina zračnih luka zahtijeva da se tekućine u ručnoj prtljazi nalaze u bočicama do 100 ml, a elektronički uređaji moraju biti izvađeni iz torbi. S primjenom C3 skenera, ti koraci više nisu potrebni jer omogućuju detaljan pregled bez otvaranja prtljage, što značajno ubrzava postupak kontrole.
Međutim, Europska komisija je prošlog rujna odlučila privremeno obustaviti upotrebu ovih skenera iz predostrožnosti – ne zbog konkretne prijetnje, već tehničkog problema. Zbog toga su mnoge zračne luke odustale od ulaganja u C3 tehnologiju, iako ona predstavlja znatno napredniju opciju. Prema podacima ACI Europe, ti su skeneri u prosjeku osam puta skuplji od klasičnih rendgenskih uređaja, a troškovi njihovog održavanja čak su četiri puta viši, piše Net.hr.







